tisdag 28 april 2020

Balettrecension: " 1984", baserad på romanen med samma titel, av: George/ Här framförd av: The Northern Ballet/ Balettrecension av: Marika Frykholm




Jag har sett en balettföreställning, " 1984", baserad på romanen som ofta enligt internet är publicerad med denna titel, eller ibland som: " Nitton- hundra- åttiofyra" fast oftast som: " 1984"", baserad på romanen med samma titel av: George Orwell.

Lite om handlingen:

" 1984", är skriven 1949 och utspelas i en imagniär framtid- det vill säga:  År 1984 då hela världen är styrd av The Party, som styrs av: Big Brother. Och de som är anställda: The Police. Världen består av ett enda stort landområde som heter: Oceanien. Huvudpersonen, är Winston  Smith som är  romanen " 1983" protagonist, det vill säga, den person som hela handlingen cirkulerar kring.

Kostym:

Jag tyckte att det var intressant att alla balettdansörerna, och balettdansöserna var iklädda ungefär samma sorts kläder. Männen hade mörka kostymer med blå skjortor och balettdansöserna hade blåa blusar och mörka kjolar. Utom i den ena scenen då det älskande paret älskar med varandra och balettdansösen här är iförd en orange urringad, samt barärmad inte särskilt lång klänning.

Och hela tiden så tittar den stora skärmen med " Big Brother"= " Storebror ser dig" ned på den dansande baletten. Mycket fantasieggande i mitt tycke.

Musiken tilltalade mig också särskilt mycket.

Vad gäller scenografin gillade jag även den, mycket mörk och dyster med en enstaka färgklick i starka oragna färger.

Jag vill varmt rekommendera alla att se  balettföreställningen: " 1984", baserad på romanen med samma titel, av: George Orwell. Här framförd av: The Northern Ballet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar