söndag 12 april 2020

Netflix serie recension: " Unorthodox, byggd på Doborah Fledmans momoarer/ Recension av: Marika FrykholmJag ha

Jag har sett Netflix- serien, " Unorthodox" som bygger på Deborah Feldmans memoarer som handlar om en ung 19 årig judinna som tillhör en ultrareligiös judisk kommunitet i  Brooklyyn/ New York.

Den unga kvinnan heter Ester Shapiro och är  19 år gammal då hon flyr från sin ultraortodoxa judsike make, Yanky Shapior och den judiska kommuniteteen i New York till  Berlin.

Väl i Berlin  träffar hon på en ung man som kommer från studerar musik vid ett muskkonservatorioum i Berlin och lär känna hans medstuderande kompisar, bland annat den unga kvinnan Dasia.

Ester Shaprio blir fasicnerad av dom allihopa och deras hängivenhet till deras muiskaliska studier. Eftersom Ester Shapiro själv är musikaliskt begåvad och i hemlighet har taig pianolektioner hemma i New York hos en icke- judisk dam utan sin makes vetskap så bestämmer sig Ester Shaprio för att söka ett musikstipendium för att få plats som pianostuderande vid muiskkonservatoriet i Berlin som hennes nya väninna Dasia och hennes kompisar studerar vid.

Vad Ester Shapiro inte vet är att hennes make Yanky Shapiro tillsammans med sin kusin är henne på spåren från hennes flykt till Berlin från New York. Ester upptäcker också ganska snart att hon är gravid. Hur ska hon nu göra? Vem ska hon få hjälp av? Hennes mor bor i Berlin men hon är den sista tillflyktsorten som Ester Shaprio vill vända sig till då hon är fullt övertygad om att modern har övergivit henne i unga år och även den judiska kommuniteteten i New York.

Jag tycker att det var oerhört spännande att följa Ester Shapiros flykt från new York till berlin. Och även mycket intressant att lära sig lite om hur den judiska kommuniteten upplevde och levde sin tro och deras religiösa riter såsom deras syn på äktenskap, barn och familj, med mera. Jag vill varmt rekommendera alla att se Netflix- serien, "  Unorthodox" som bygger på Deborah Fledmans memoarer.