söndag 24 oktober 2021

Netflix- serie recension: " Space Force"/ Säsong 1/ Recension skriven av. Marika Frykholm

Jag har börjat titta på den första säsongen av Netflix- serien: " Space- force", säsong 1.

Jag tycker mycket om Netflix- serien: " Space- force", säsong 1. Jag har hunnit se 2 1/2 avsnitt av den första säsongen.

Huvudpersonen i serien: " Space- force", är genaral Mark Naird. Som tillsammans med sin kärnfamilj, hustrun som sitter i fängelse, och tonårsdottern som går i high- school utgör kärnan för intrigerna i denna Netflix- serie: " Space- force".

General Mark Naird får i uppdrag att leda den nya rymdstyrkan som ska kallas " Space- force" på dess expedition i rymden. I rymdfärjan finns jätteschimpansen  Marcus" som ska utföra forskningsexperiment åt " Space- force". Det hela kan gå riktigt illa då jätteschimpansen Marcus slungas av misstag ut i rymden och med största sannolikhet kommer att krocka med solen inom ett par dagar om man inte lyckas rädda honom. Jätteschimpansen Marcus älskar att äta ap- och människobebisar.

För general Mark Nairds dottter som går på high- school inärheten av pappans stab går det inte fullt så bra. Hon dejtar motståndarsidan, samt åker ut från high- school då hon givit fingret åt sin matte- lärare på grund av att hon inte hade gjort matte- läxan ordentligt nog.

Jag har nu följt Netflix- serien: " Space Force" under ytterligare några avsnitt från: " Space Force säsong 1,.  I den ena av de två följande avsnitten jag såg så blir general Mark Naird utplacerad på ett månbas landskap experiemt under en vecka. Där han tvingas leva på potatis och myror! Samtidigt som hans tonårsdotter  som är high- school elev gör ett misslyckat försök till att ha en föräldrafri fest och då beställer hem 20 pizzor som hon får äta upp själv i sin ensamhet.

Jag har nu följt ytterligare några avsnitt av Netflix- serien: " Space- Force" ( säsong 1)  och i ett av de senaste episoderna så skulle generalen Mr. Mark Naird och hans kompnajon på deras rymdstation: " Space Force" ta reda på vem i deras kollegiat som eventuellt var en spion. Detta på grund av att Indien hade lyckats med konsten att skicka upp en rymdraket före den Amerikanska rymdstationen: " Space Force". Ett mycket nervkittlande avsnitt då man med spänning kunde följa vem av militärerna på Space Force som eventuellt var en spion.

Har fortsattt titta på säsong 1 av Netflix- serien: " Space- Force". I ett av de följande avsnitten lyckas General Mr. Naird framgångsrikt att både skjuta upp rymdraketen med bemanning samt den " första" kvinnliga astronauten till månen för att där utföra forskningsexperiment som ska gynna mänskligheten. Men kineserna anser sig vara först på plats. Detta leder till konflikter om hur man behanldar varandras flaggor. General Naird lyckas också framgångsrikt med dejtandets svåra konst. Men hans tonåriga high- school dotter är inte fullt lika förtjust i sin fars nya dam.

Jag tycker att Netflix- serien: " Space- force" är mycket välspelad och att den samtidigt har en ganska rå, och tuff humor som är mycket skön i denna militära miljö.

Jag vill varmt rekommendera alla att se: den Amerikanska serien: " Space- force"!

Den Amerikanska tv- serien: " Space- force" finns i skrivande stund, ( söndagen den 211024) att se på Netflix.