tisdag 28 december 2021

Bokrecension: " Classic Victorian & Edwardian Ghost Stories"/ I urval av: Rex Collings/ Recension utav en av dessa spökhistorier: " The Ghost of Tappington"/ Författare: Richard Harris Barham, f.:: 1788- d. : 1845/ Recension skriven av: Marika Frykholm

J

ag håller på och läser en bok som heter: " Classic Victorian & Edwardian Ghost Stories", i urval av: Max Collings.

Den jag för närvarande håller på med är: " The Ghost of Tappington", skriven av: Richard Harris Barham,f. : 1788- d.: 1845. 

" The Ghost of Tappington" handlar om hur en ung kommendant  som har varit stationerad med ett indiskt regemente återvänder till England och där besöker sin kusin, den vackra Miss Carolines föräldrar, hans uncle och aunt på Tappington. Där sägs att det finns ett rum som en riddare som hette Sir Giles spökar i. Men eftersom huset är fullt av besökare, och den unge kommendanten säger sig inte tro på spöken överhuvudtaget så får han sova i just det rummet där riddaren Sir Giles sägs spöka. Men under natten försvinner den unge kommendantens knäbyxor spårlöst. Hans betjänt, Mr. Maguire hittar inte dom någonstans. Men den unge kommendanten berättar senare för sina släktingar att han tycker sig ha sett ett spöke under en av sina nätter under sin vistelse hos den vackra kusinen, Miss Caroline och hennes föräldrar, hans aunt och uncle på Tappington. 

Hur denna berättelse slutar har jag inte kommit fram till ännu men jag kunde inte låta bli att tjuvkika lite på slutet. Men hur det gick för den spökande riddaren Sir GIles vet jag ännu inte. 

Jag vill lvarmt rekommendera alla att läsa boken: " Classic Victorian & Edwardian Ghost Stories", i urval av: Max Collings! Detta på grund av den härligt, krypande stämningen särskilt i denna ovanstående spökhistoria jag just nu har recenserat: " The Ghost of Tappington".  Av författaren: Richard Harris Burham. F.: 1788- d.: 1845. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar