onsdag 2 mars 2022

Pjäsrecension: " Drivhuset"/ Författare: Harold Pinter/7 tRegi: Stefan Matz Stockholms stadsteater/ Kulturhuset i Stockholm/ Onsdagen den 220301/ Recension skrvien av: Marika Frykhol


Onsdagen  den 220301 såg jag pjäsen: " Drivhuset" av den mycket välkände pjäsförfattaren och engelsmannen, Harold Pinter på Stockholms stadsteater på Kulturhuset i Stockholm,.


Regi av: Stefan Matz

Scenografi och kostym. Peder Frej

Ljus: Max Mitle

Dramaturg: Marc Mathiesen

Sufflör: Stefan Bäck

Rekvisitör: Petra Jansson

Regiassstent: Alice Andersson

Praktikant: Jennifer LöfgrenLotta 

Belysningsmästare: Lotta Fogelströöm & Stefan KonradssonTeknisk

Teknisk samordnare/ Ljus: Malin Åhlin

Pjäsansvarig scenkonsttekniker: Jacob Broberg

Teknisk samordnare/ ljud: Michael Bresch

Produktionsledare: Lars Engman

Producent: Helena SMeds

Chefsproducent: Eva Kassander

Produktionschef: Peter Kolank

Rolllista:

Roote: Oeter Andersson

Gubbs: Oer SandbergShebly 

Lamb: Shebly Niavarani

Miss Cutts: Ann- Sofie Rase

Lush: Henrik Norlèn

Tubb, Lobb: Peter Perski


Man kan undra över handlingen i engelsmannens Harold Pinters pjäs: " Drivhuset": Är det en psykiatrisk avdelning dom här såkalade " patienterna" som dom som bor där kallas, som dom är på? Eller är det en anspelning på judarnas situatioin under det andra Världskriget? Då jag hröde av en kompis att Harold Pinter skrev många av sina pjäser tiden efter det Andra Världskigeet? Eller är det en nidbild över hud den psykiatriska behanlingen som jag hörde avmin föredetta daglig verksamhets föreståndarinna beskrev den gängse psykiatriska vården under 1950- talet bedrevs, med elschocker och liknande?

Eller är det som min kompis sa att den som blir utsatt för elschockerna, den nyligen anställde som vill vara alla till lags och inte fattar att han i själva verket som min kompis sa är mobbad av sina chefer och att han antagligen aldrig kommer att bli befodrad som han hoppas på? Trots hans mycket välvilliga inställning till sin arbetsplats överordnade. 

Jag vill varmt rekommendera alla att gå och se föreställningen: " Drivhuset" av Harold Pinter! Den spelas i skrivande stund, i mars 220301 på Stockholms stadsteater på Kulturhuset i Stockholm!

Detta på grund av de alldeles fantastiska skådespelarnas otroliga insatser. Jag vill även särskilt ge en eloge till den alldeles utmärkta scenografin. Och kostymen var otroligt väl vald enligt min personliga uppfattning. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar