måndag 2 januari 2023

Ett reportagetips: " Pockettidningen": En piga bland pigor": " Om hushållsnära tjänster"/ Ansvarig utgivare: Kurt Nurmi utigiven år: 2007/ Reportrar för detta nummer: Maria Hagström och Börge NIlsson/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

 Jag hade från början tänkt mig en helt  annan bok: Nämligen Ester Blenda Nordströms som var Sveriges första wallrafflande journalist som på sin tid  tjänstgjorde som piga en sommar då hon i själva verket var  journalist på Svenska dagbladet! Efter sin tid som piga på en bondgård i Sörmland gavs boken: " En piga bland pigor" ut. Detta läste jag då jag hade läst boken: " Ett djävla solsken"som är en biografi som berättar om  Sveriges första wallrafflande journalist Ester Blenda Nordström, skriven av journalisten: Fatima Bremmer. 

Men den bok som damp ner i brevlådan hette istället: "  En piga bland piogr": Om hushållsnära tjänster", och hade givits ut år 2007 av Pockettidningen av den ansvarige utgivare Kurt Nurmi Och detta nummers reportrar:  Maria Hagström och Börge Nilsson.

Så jag bestämde mig för att läsa detta lilla men mycket intressanta häfte iallafall, min besvikelse till trots. Och fann läsningen så pass intressant att jag gärna vill tipsa alla om att läsa detta nummer av: Pockettidningen: "  En pPiga bland pigor ": Om hushållsnära tjänster". 

Detta häfte handlar om hur reportern Maria Hagström tar anställning som " städerska" som man då kallade det vi nuförtiden kallar: lokalvårdare för. Men på den tiden detta nummer gavs ut sade man ännu " städerskor" om lokalvårdarna. 

Maria Hagström kommer till städfirman Hemfrid och får där gå under upplärning av den mycket trevliga äldre städerskan Jelena som lär upp Maria till att lära sig städa i deras brukares hem. Maria får på upplärningsturerna följa med hem till en rad olika privatpersoner och se hur deras mest privata miljöer ser ut. Och där lära sig jobbet som städerska. 

Maria Hagström får under sin tid som städerska hos Hemfrid komma hem till 15 olika kunder. Och får en unik inblick i  dessa människors mest privata och för att citera boken: "  En piga bland pigor om hushållsnära tjäsnter" " få en inblick i deras mest intima miljöer". Nu har jag nästan läst ut hela boken och kan göra en spoiler alert(!) att Maria Hagström till slut säger upp sig som städerska och bekänner färg för sina två arbetsgivare på Hemfrid: Peter och Micke.  Hon berättar att hon i själva verket är reoirter för Pockettidningen R och har skrivit en dagbok under sin tid som städerska åt Hemfrid.

Nu har jag läst ut detta nummer av Pockettidningen 4:s: " En piga bland pigor" " Om hushållsnära tjänster" från år 2007 med ansvarig utgivare Kurt Nurmi och reportrar: Maria Hagström och Börge Nilsson. jag tyckte det var mycket intressant att följa debatten om hur man man bör satsa på jobb med riktig lön för kvinnor så att de kan erbjudas att ha samma karriärsmöjligheter som männen i vårt samhälel har. Lägg märke till att denna Pockettidnignen R utkom år 2007 då Fredrik Reinfeldt var statsminister och i år skriver vi 2023 som nyss har inletts. Men rent historiskt är detta ett intressant nummer av Pockettidningen R att läsa anser jag. 

Jag vill också tillägga att jag tycker det är en mycket intressant läsning om hur journalisten Maria Högström så klart och tydligt beskriver den vardag som hon möter som anställd städerska för städerskefirman Hemfrid. Hon berättar levande om Hemfrids kunder som hon får möta i  sitt arbete som städerska på ett både respektfullt och känslomässigt sätt tycker jag. Det blir lite roligt då hon ska avslöja för sina chefer på Hemfrid Micke och Peter om att hon är där på uppdrag för Pockettidningen R och att hon har skrivit en personlig dagbok om sina upplevelser som städerska hos företaget Hemfrid som finns ännu i våra dagar kan tilläggas. 

Jag vill också kommentera att jag tycker det är så trevligt att journalisten Maria Hagström i sin dagbok från sin tid som Hemfridare" beskriver på ett så levande och stiumlerande sätt om de kunder hon får komma i kontakt med som städerska hos städföretaget Hemfrid som jag vill tillägga finns även i våra dagar år 2023. Man får en verklig förståelse och kommer till insikt om hur det kan tänkas vara att arbeta som städerska. 

Jag vill därför varmt rekommendera alla att läsa: Pockettidningen R:s nummer från år 2007: " En piga bland pigor " Om hushållsnära tjänster". Med ansvarig  utgivare: Kurt Nurmi och reportrar Maria Hagström och Börge NIlsson. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar