söndag 3 september 2023

Ett teatertips: " Europeana""/ Skriven av: Tjeckiske författaren: Patrik Ourednik/ Regi & bearbetning: Mattias Andersson/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm

J

Jag vill härmed tipsa om ett riktigt mästerverk som behandlar inte mindre som det står i Dramatens programblad: " Europas historia på 100 sidor"! Nämligen pjäsen: " Eurpeana"! Av den tjeckiske författaren: Patrik Ourednik. ( Ursäkta jag kan inte med mina bristande datorkunskaper skriva det tjeckiska r:et på ett korrekt sätt jag ber författaren och regissören härmed så mycket om ursäkta för detta!)

Jag tycker att föreställningen: " Europeana" av den tjeckiske författaren: Patrik Ourednik på Dramatens stora scen här var mästerligt framförd av alldeles utmärkta skickliga skådespelare. Jag gillade idèn att man på en mycket kort tid fick sig hela Euoupas storslagna historia serverad för sig. Inte mindre än två stycken världskrig samt Dadaismen, den sexuella frigörelsen med p-pillret och sex- filmer samt även internet mot det sena 1900- talet och även ungdomsrevolterna avhandlades här i mycket snabb takt. Jag måste erkänna mina bristfälliga kunskaper om Europas historia. Mycket pinsamt. Men en hel del gick att känna igen sig i och le nickande mot. 

Jag gillade även kostymen samt utomjordingen som dyker upp på slutet och även scenografin mycket. 

Medverkande i " Europeana" var.

Regi & bearbetning Mattias Andersson

Skådespelare:

Rakel Banèr Gajdusek
David Book
Kicki Bramberg
Elektra Hallman
Christopher Lehmann
Marall Nasiri
Rebecka Plymholt
Carla Sehn'
Nemanja Stojanovic( ber härmed Namnaj om ursäkt att jag inte kan stava hennes efternamn helt korrekt!)c
Christoffer Svensson
JOel Valois
Pierre Willkner

VIll härmed tacka hela den fantastiska skådespelarensemblen samt regissören och scenografen och kostymören för en fantastiskt härlig och intressant föreställning av: " Europeana"!/ Den går i skrivande stund i början av september 2023 att se på Dramatens stora scen. Vet dock ej hur länge till. Men det borde gå att se efter på Dramatens hemsida på internet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar