torsdag 27 maj 2021

Romanrecension:" The Old Drift"/ Författare: Namwali Serpell/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag håller på att läsa en roman som heter: " The Old Drift". Eller snarare, jag fortsätter att läsa denna roman. Författarinnan heter: Namwali Serpell.

Handlingen i, " The Old Drift" som är i mitt tycke något av en släktsaga med inslag förstod jag det som på min science- fiktiton bokcirkel för några månader sedan, med inslag av science- fiktion, tar sin början bland annat under det Andra världskriget. Med inledning om, " the Grandmother", referat till ett av kapitlen i romanen. Den första, Sibylla, har ett mycket långt hår som man kan säga lever lite av sitt eget liv och som skyddar henne.

Jag har nu hunnit till år 1956 i boken " The Old Drift" och Sibylla har trots sitt långa hår funnit kärleken i Frederico.  

Författarinnan Namwali Serpell undervisar vid: The University of California, Berkley. Hon har mottagit en hel del priser. Särskilt det ena priset som var år 2014 projekt för en utmärkelse av de, " de bästa Afrikanska författarna under 40 års ålder". Detta skrivet om författarinnan: Namwali Serpell innan romanens handling tar vid av " The Old Drift", av: Namwali Serpell.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa romanen: " The Old Drift" av Namwali Serpell! Som för övrigt är Namwali Serpells första novell. Denna roman finns om jag inte tar alldeles fel i skrivande stund att ladda ned som e- bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar