lördag 2 april 2022

Amerikansk ungdomsromanrecension: " The Fault in Our Stars"/ Författare: Den Amerikanske författaren: John Greene/ Recension skriven av: Marika Frykholm


Den här Amerikanska ungodmsromanen: " The Fault in Our Stars", av den Amerikanske författaren: John Greene läste vi då jag läste utan att ta några högskolepoäng en engelsk litteraturkurs på distans med Uppsala universitet som heter: " Practical English/ Literaturre"= Praktisk engelska/ litteratur"; fritt översatt av mig. 

" The Fault in Our Stars" av den Amerikanske författaren: John Greene handlar om ett par Canceröverlevande ungdomar,två  två tonåringar som heter: Hazel Grace, och Augustus Waters. Det är den unga  Canceröverlevande ungdomar; Hazel Grace som är " jaget" i den Amerikanska ungdomsromanen: " The Fault in Our Stars") Fritt övesatt till svenska av undertecknad blir det till: " Felet ligger hos våra stjärnor". Vet ej om författaren John Greene skulle hålla med om denna översättning av mig. 

Jag har läst början av denna Amerikanska ungdomsroman och den handlar mycket om hur den Cancerövelevande tonårsflickan Hazel Grace, som älskar att läsa en roman av en Amerikansk/Hoklländks tror jag författare som heter: Peter Van Hauten som sedermera har flyttat till Holland/ Amsterdam, och som ska ha skrivit en fiktiv roman som heter: " The Imperial Affliction", som ska handla om en flicka som har Cancer. Hazel Grace älskar denna roman, över allt annat och ser den nästan som sin personlgia Bibel. Den fiktiva romanen, påhittad av författaren till: " The Fault in Our Stars", John Grenne, som har kallat sin fiktiva roiman för: " The Imperial Affliction", handlar om en ung flicka som är sjuk i Cancer. Denna unga flickas och hennes mor bor i en liten stad någonstans i Amerika. Flickan heter Ana och Anas mor träffar och blir förtjust i en man som säljer tuplaner som Ana kallar för: " The Tulip Man": 

I början av " The Fault in our Stars" av den Amerikanske författaren John Green så lär Hazel Grace känna den 17 årige pojken Augusts Waters på en Cancer Support group i en kyrklig källarlokal i staden där dom bor i Indiana. De kommer bra överens från första stund och Augustus Waters bjuder med sig Hazel Grace hem till sina föräldrar för att se filmen: " V for Vendetta" på grund av att Augusuts Waters tycker att Hazel Grace liknar huvudpersonen som om jag inte tar alldlees fel heter Natalie Portman. 

I början av romanen då Hazel blir firad så går hon tillsammans med sin ena kompis, Kaitlyn och köper skor i stadens galleria.( På engelska: The Mall, fritt översatt av mig: Galleria.)" Kaitlyn köper tre par skor. Och Hazel köper ett par stycken flip- flops".( Referens: " The Fault in Our stars", av: John Greene.)  

Hazel Grace, " The Fault in Our Stars" huvudperson har i många år fantiserat kring huvudpersonen, den Cancersjuka Anna  och hennes kompisar och Annas  mor och, " the Tulip Man", och har skrivit flera brev till författaren av boken, Mr. Peter Van Hauten utan att få några svar. 

Då Hazel Grace`s nye vän, Mr. Augustas Waters som även han är en Cancer.- överlevare men han har en protes så att han har bara ett ben, läser boken: " The Imperial Affliction" av Mr. Peter van Hauten så blir han så tagen att han skriver till författaren. Och han får svar genom författarens allti- i allo Lideijev jag är osäker på hur hon stavar sitt namn som är holländska. Så ger han emailadressen även till hazel Grace som även hon mailar till Mr. Peter van Hauten som numera är bosatt i Holland/ i Amsterdam. 

Men då Hazel Grace lär känna Augustus Waters, Gus kallad, så får hon äntligen svar då hon får Augustas Waters att också läsa " The Imperial Affliction", då Auguus Waters skriver ett brev till Mr. Peter Van Hautens sekreterare och får svar av Mr. Peter van Hauten själv genom sekreteraren. Då skriver även Hazel Grace till sekreteraren och hennes dröm går äntligen i uppfyllelse: Mr. Peter van Hauten svarar henne coh bjuder henne till och med att komma och hälsa på honom om hon någon gång har vägarna förbi Amsterdam! 

Hur det går med denna sak har jag ännu inte fått svar på då jag inte har hunnut längre i romanen: " The Fault in Our Star", av John Greene.

Har nu hunnit läsa lite vidare i: " The Fault in Our Stars", av: John Greene. Det visar sig att Hazel Grace`s bästa kompis, den Canceröverlevande tonårspojken Augustus Walters, har inte använt sin " önskan" som han har fått av, " the Genies"( = en genie är för att förtydliga ett lite alvliknande väsen i den Amerikanska folktron med rötter tror jag i den irländska, keltiska, Skotska, och Walesiska folktron som påminner om Alverna i det att en, " genie" är ofta oförutsägbar, mycket busig, älskar att retas med människor som kommer i hans/ hennes väg, och att ställa till förtret av alla de slag 

Men en " Genie"  kan också hjälpa de människor han/ hon möter som till exempel genom att uppfylla önskningar jag tror att jag har nästan rätt i detta typ rätta mig om jag har fel!) Iallafall Augustus Waters har liksom alla barn och tonåringar som är döende i Cancer rätt till att få en högsta önskan uppfylld. Men Augustus Waters har inte ännu använt sin önskan. 

Och nu är han en Cancerövlevare.

 Så han tänker helt enkelt bjuda med Hazel Grace som han är mycket förtjust i till Holland/ Amsterdam för att uppfylla hennes, ( och sin egen) önskan om att få träffa hans egen ena favroit författare, och Hazel Graceès favoritförfattare alla kategorier, den fiktiva författaren till den fiktiva romanen: " The Imperial Affliction"; Mr. Peter van Hauten i Holland/ Amsterdam. 

 Spolier alert.

Men resanntill Amsterdam nu när jag hunnit läsa vidare i romanen: " The Fault in Our Stars" av den Amerikanske författaren: John Greene blir långt ifrån vad Hael Grace och Augustus Waters har hoppats på. Resan börjar mycket romantiskt. De blir bjudna på en middag för två av som de tror, författaren till the Imperial Affliction, Mr. Peter van Hauten. Men själva mötet med Mr. Peter van Hauten som visar sig vara en riktig suput som slänger all beundrarpost i en hög och inte öppnar breven och bara har bjudit dit dom på grund av att hans högra hand Lidjiew har organiserat det hela. Det var även Mr. Peter van Hautens hjälpreda Lidjeiw som bjöd på den dyra middagen. Detr är så mycket jag kan avslöja av det jag hitills har läst. Jag får läsa vidare för att se hur det hela utvecklar sig. 

Hazel Grace`s mor får komma med eftersom hon är den som är bäst kunnig om Hazel Grace`s Cancersjukdom, Hazel Grace`s lungcancer., och hur Hazel Grace behöver få sin medicinering .

Väl i Amsterdam bjuder författaren till Hazel Graces och Augustas Waters favoritbok: " An impieral infliction"! assistent dom på en romantisk middag. 


Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna fantastiskt välskrivna och oerhört humoristiska roman trots sitt mycket sorgliga tema! 

Jag lyssnade på en inspelad intervju med författaren: Johan Greene från då denna roman utgavs från år 2012 att han hade blivit inspirerad att skriva denna mycket tragiska historia då han arbetade som studentpräst på ett barn- och ugndomssjukhus om jag förstod det hela rätt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar