söndag 3 april 2022

En improviserad teaterföreställnings recension spelats på: Stockholms improvisationsteater/ " Bröllopsdagen"/ Kursledare: Per Gottfredsson/ Recension skriven av: Marika Frykholm


 Söndagen den 220403 var jag på en " Duo- festival" på Stockholms improvisatinsteater i Vasastan i Stockholm. Jag såg en föreställning av flera stycken möjliga. Den föreställningen jag såg spelades mellan kl. 16.00- 16.00 och hette: " Bröllopsdagen". Ledare var: Per Gottfredsson. Det var en manlig och en kvinnlig improvisatör med på scenen som spelade denna föreställning.

Detta par har kämpat mot sin barnlöshet i sitt nu 30 år långa äktenskap. Men de har inte lyckats få några barn. Mannen är svetsare. Kvinnan är utbildad lärare. 

Detta par har i sitt 30 år långa äktenskap haft oerhört svårt att kunna tala om sin gemensamma längtan efter att få barn men utan att ha lyckats få några barn.

Jag tycker det var en oerhört finstämd gestaltning av detta pars önskan efter de barn de inte har kunnat få, framfört med både humor och en god portion allvar. Min egen improvisationsteaterlärare brukar alltid poängtera att man ofta gärna tror att improvisationsteater alltid måste vara så roligt. Men denna föreställning: " Bröllopsdagen" visade tydligt enligt min personliga uppfattning att improvisationsteater kan vara mycket givande då den stundtals visar fram sin allvarliga sida också. 

Jag vill ge en stor eloge till dessa två begåvade improvsatörer till föreställningen: " Bröllopsdagen" i dagens " Duo- festival" här framförd  på Stockholms improvisatonsteater! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar