fredag 22 april 2022

Filmrecension: " Mary Shelley- documentary" Från: Youtube/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag håller på att se en mycket intressant film om världsberömda 1800- tals engelska författarinnan till: " Frankenstein": Mary Shelley- a documentary- från Youtube kanalen.

" Mary Shelley- a documentary" handlar om Mary Shelleys liv och författarskap. Hur hon som nyfödd förlorade sin mor som dog i barnsän. Senare i livet hade hennes far, Mr. Goodwin, brevväxlat med den kände poeten och stduenten, Mr. Percy Shelley.

Mr. Percy Shelley var en rebell. Han var son till en baron. Men han försade sig arvet till fadern då han rymde med den då 16 åriga Mary Shelley. Har även läst det i en barn och ungdomsroman. Han fick även med sig på köpet Mary Shelleys styvsyter och inledde även med henne en romans. Detta trots att han var gift och vid rymnningen med Mary Shelley och Mary Shelleys styvsyter väntade på att hans andra barn med hans då 18 åriga hustru, skulle födas. På grund av att Mr. Percy Shelley trodde på fri kärlek så ville han ha med sig sin hustru på rynningen med Mary Shelley också.

Mary Shelley hade tidigt i sitt liv blivit vittne till mycket som hade med döden att göra. Läkarna på den tiden som inte var den aktade profession det är idag, forskade mycket hur man kunde bringa döda tillbaka till livet. Men expirementen fick endast göras på avrättade brottslingar så som mördare, till exempel

Spoiler alert:.

Mary Shelleys alla barn utom det femte, en son som hette Percy Shelley efter fadern, Mr. Percy Shelley, dog i tidig ålder. Mary Shelleys styvsyster Claire fick ett utomäktenskapligt barn med Lord Byron som Lord Byron på ett oerhört grymt sätt fråntog henne för att sedan placera det i ett kloster, en dotter, som dog fem år senare. Poeten Mr.lley förliste tillsammans med en god vän i vågorna. Claire, Mary Shelleys styvsyster dog i dysenteri och begravdes av Mary Shelley tillsammans med poeten Mr. Percy Shelley på en stand.

Allt medan Mary Shelleys roman: " Frannkenstein" om det olyckliga monstret som Doktor Frankensein skapar av människoben från en kyrkogård gjorde succè överallt. Så liknade Mary Shelleys liv monstrets i sn tragik med all död och förgängelse i hennes omgivning, enligt denna berättare till filmen: " Mary Shelley- a documentary.

Jag vill varmt rekommendera denna film om författarinnan till Frankenstein": " Mary Shelley- a documentary" om Mary Goodwin Shelleys liv och författarskap och hur världen då s¨åg ut och tedde sig srunt omkring henne. Mary Shelleys styvsyster vile ha ett bättre " kap" än Mr. Percy Shelley och hade bestämt sig för att satsa på äventyraren och poeten, Lord Byron.

I skrivande stund finns filmen: " Mary Shelley- a documentary" att se på: Youtube, i april fredagen 220422.