söndag 17 april 2022

KOnstutställning på Millesgården i Stockholm påsdagen/ söndagen 220417: Fotografen: Madame d`Ora, ( född Dora Kallmus f. 1881- d. 1963)/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Påskdagen, söndagen 220417 var jag på en alldeles otroligt fascinerande konstutställning av den välkända Österrikiska fotografen, som valde artistnamnet: Madame d`Ora men är född med namnet: Dora Kallmus, ( f. 1881 i Wien/ Östterike- d. 1963 ) 

Madame d ` Ora som Dora Kallmus kallade sig som artist började sin karriär i Wien i Östterrike där hon hade en ateljè. Fadern var en beryktad och mycket välkänd jurist som Dora Kallmus, alias Madame d Òra hade mycket nytta av faderns kontakter under sin karriär som fotograf. Många välkända personer kom till hennes ateljè för att bli fotograferade.

Madame  d `Oroa satte senare upp en ateljè i Paris där hon tog emot många kända personligheter som då de var i Paris passade på att bli fotograferade av Madame  d`Ora något jag läste mig till på plakaten på utställningen om Madame d Ora . Då Madame d  Ora levde i Paris hade hon under en 25 årig period en nära relation med en gift man. Men hon avsljöade aldrig hans namn. Men Madame d Òra flydde bokstavligt från Paris enligt plakaten på utställningen då den gifte mannen inte tyckte att, " detta att vara fotograf var ett lämpligt yrke för en kvinna- hon kunde ju få bruna fingrar". 

Jag vill varmt rekommendera alla att besöka Millesgården på Lidingö i Stockholm för att se denna fantastiskt intressanta och lärorika fotografi utställning om Dora Kallmus, ( alias Madame d Òra!) 

Detta på grund av håller jag med min kompis som jag besökte utställningen tillsammans med, för att låna hennes ord: " Madame d Òra levde under en oerhört fascinerande tidsepok i världens historia. Tänk bara på alla de vackra klänningarna! Och så dansen: Kan- Kan! Och inte bara det: " Det glada 20- talet"! 

Fotografiutställningen om Madame d Òra och hennes konst finns i skrivande stund, söndagen/ påskdagen 220417 på Millesgården på Lidingö i Stockholm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar