onsdag 27 april 2022

Sv tv- serie recension: " Världens historia": " Monstret Henrik den 8:e"/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Som dom säger i den svenska tv- serien: " Världens historia": " Monstret Henrik den 8:e": " De flesta känner till England kung Henrik den .8:e. Att han var gift sex gånger och att han lät avrätta 2 av sina hustrur. Den första han lät halshugga var drottning Anne Boelyn. Hon anklagades bland annat för incest samt häxeri.  

Anne Boelyn vägrade att bli kung Henrik den 8:es  älskarinna. Hon vägrade att dela säng med honom utan att vara gift. Men påven vägrade att erkänna kung Henrik den .8:es skilsmässa från Katarina av Aragonien. 

Jag tror det finns en ramsa som går något såhär:

" One beheaded, one died one survived", om drottning Anne som blev halshuggen, och drottning Jane Seymoure som dog i barnsäng. Jag hörde denna ramsa av en vän till min familj. Men kände till den sedan tidigare om jag inte tar alldeles fel. 

Kung Henrik den 8:e hade något av en tyrannisk far i kung Henrik den  7:e som var en av de sista överlevande från Rosornas krig. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se dessa två avsnitt om kung Henrik den 8:e"! Jag har sett början av det första. Detta på grund av att man här får lära sig saker om kung Henrik den 8:es liv som man tidigare inte kände till. Om hur han uppfostrades av sin mor, Elisabeth av York som han stod oerhört nära. Det finns en målning där han gömmer huvuduet i händerna vid hennes dödsbädd. Då fadern, Henrik den 7:e tog över uppfostrandet av kung Henrik den 8:e som blivande kung av England då hans äldre bror hade dött, så blev hela hans tillvaro helt annorlunda. 

I skrivande stund finns den svenska tv- serien: " Monstret Henrik den 8:e i två avsnitt att se på svt. play. Den ingår i tv- serien: " Världens historia". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar