måndag 19 april 2021

Svensk romanrecension: " Familjen H"/ Författarinna: Fredrika Bremer/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag håller just nu på att läsa en roman av den välkända svenska 1800-tals författarinnan, Fredrika Bremer: " Familjen". Jag kom i kontakt med denna helt fantastiska roman på grund av att jag just nu håller på att läsa om grundkurs i litteraturvetenskap/ kväll via det digitala mediet zoom med Stockholms universitet, nu i skrivande stund, vårterminen -21.

Personligen anser jag att handlingen i romanen: " Familjen H", av: Fredrika Bremer kretsar kring den vackra  kvinnan, Emilia ,  som själv anser sig snart ha passerat sin ungdom, magisterns äldsta dotter som har fått kalla fötter inför sitt stundande bröllop med sin fästman, som heter: Algernon.

Till denna fmiljen H kommer så på besök en av fästmön Emilias syster inbjudna, Beata Vardagslag. Beata Vardagslag är " jag" karaktären i romanen: " Familjen H".

Efter vad jag lärde mig på mina föreläsningar för några månader sedan, ( för jag ligger nämligen lite efter i läsningen), så var romanen: " Familjen H", av den välkända svenska 1800- tals författarinnan, Fredrika Bremer den första roman som började närma sig romantikens  tidevarv i 1800- talets Sverige. Samt detta att romanen: " Familjen H", av: Fredrika Bremer på sin tid då den gavs  ut var den första roman som skildrade ett typiskt vardagsliv.

Personligen vill jag varmt rekommendera alla att läsa: " Familjen", av: Fredrika på grund av den härligt romantiska stämning den inger, och hela språket som den är  skrivet på, det är så otroligt intressant att läsa detta ålderdomliga språkbruk tycker jag!  För att inte tala om skildringen av de olika familjemedlemmarna i Familjen "  H" som det skrivs i romanen,, sett  ur " jagets" ögon, ur Beata Vardagslags ögon som de gestaltar sig inför henne med sina olika personligheter och egenheter. Där är den blinda systern, den vackra men olyckliga inte särskilt giftaslystna Emilia, Emilias vackra och medkännande syster Julie som själv är förlovad med fästmannen Arvid, paltarna, och brodern, cornetten Carl.

Alla dessa personligheter som man som läsare av romanen: " Familjen H" av Fredrika Bremer.