lördag 21 mars 2020

Filmrecension: " Sense and Sensibility"= Förnuft och känsla"; roman av: Jane Austen/ Filmrercension av: Marika Frykholm

Jag har sett del ett av filmen: " Sense and Sensibility"= Förnuft och känsla", baserat på den engelska romanen med samma titel av den engelska författarinnan, Jane Austen.

" Förnuft och känsla", del ett handlar om hur Mrs. Dashwoods make dör och hans hem blir övertaget av hans snåla och elaka släktingar. Mrs. Dashwood tvingas flytta från deras hem huset Norland Park tillsammans med döttrarna, Elinor, den kloka och förnuftiga och äldsta dottern som inte låter sina känslor springa iväg med henne i onödan, och den yngsta dottern, Marianne som i allt hon gör låter sina romantiska idéer styra henne.

I första delen flyttar Mrs. Dashwood tillsammans med sina döttrar Elinor och Marianne till ett litet hus på landet. Där inärheten får dom en god vän och granne i Mr. John Middleton och hans fru lady Middleton. De lär även känna den melankoliske äldre mannen som har blivit sviken i sitt första val av kärleken i hans liv, Mr. Brandon som är en man, " mellan 35- och 40 år gammal", I Mariannes ögon outsägligt gammal. Och den unge och snygge och världsvane Mr. Willoughby som genast faller pladask för den yngre systern Mariannes skönhet och charm. Elinor blev strax före flytten från Norland Place god vän med de nya övertagarnas yngre släkting Mr. Edward Ferrars.

Jag tycker att filmen, del ett av. " Sense and Sensibility"= " Förnuft och känsla", av Jane Austen är en härligt romantisk och  mysig film som både går att njuta av som en mycket bra roman men som man även kan finna mycket nöje av som film. Jag rekommendera alla att se filmen, del ett av: " Förnuft och känsla"= Sense and Sensibility", av Jane Austen! Den finns att googla på på Youtoube.