söndag 29 mars 2020

Operarecension, " Short Stories"= Fritt översatt av mig: " Korta historier", " Jag kommer hem", regi: Ola Eliasson/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har idag, söndagen den 20200329 sett operan: en del av Kunliga Operan i Stockholms uppsättningar a föreställningarna: " Short Stories", på 20 minuter vardera, fritt översatt av mig: " Korta historier". Den jag såg idag, söndagen 20200329 heter: " Jag kommer hem" i regi av: Ola Eliasson.

Operaföreställningen, " Jag kommer hem", i regi av: Ola Eliasson, på Kungliga Operan i Stockholm handlar om ett ungt par som är på besök hos en psykolog. Psykologen ställer dom olika frågor om deras förhållande. Bland annat så frågar han den unga frun om hennes man har rört henne, och om han har misshandlat henne.

Psykologen och det unga paret bråkar om en kvarglömd elektrisk tandborste. Den upphittas på golvet. Det är en mycket sparsam scenografi. En röd soffa och en eller två stolar vid sidan om. Tre stolar inklusive den som psykologen som samtalar med det unga gifa paret sitter på då han ställer sina frågor till dom.

Vid ett tillfälle välter alla tre den röda soffan. Den unga frun dyker upp iförd brudslöja och en iscensätt bröllopsvigsel genomförs.

Operan slutar med att psykologen har ett mycket viktigt telefonsamtal i sin mobil som är bärande för hela föreställningen enligt min personliga uppfattning.

Jag tyckte mycket om denna korta operaföreställning på Kungliga Operan i regi av Ola Eliasson trots den mycket sparsamma scneografin så var det en oerhört känslosam operaföreställning. Jag vill rekommendera alla att se denna korta operaföreställning: avKungliga Operans föreställningar av: " Short stories",= " Korta historier", och just denna del som jag nu har sett: " Jag kommer hem", i regi av: Ola Eliasson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar