torsdag 24 februari 2022

Pjäs på Dramaten. play: " BIldmakarna"/ I regi av: Ingmar Bergmann/ Författare: Per- Olof Enquist/ Recension skriven av: Marika Frykholm


Jag har sett början av en pjäs på Dramaten. play: " Bildmakarna", i regi av: Ingmar Bergmann, och förfatare: Per- Olof Enquist.

I rollerna:

Anita Börk

Elin Klinga

Lennart Hjulström

Car- Magnus Dellow

" Bildmakarna", i regi av: Ingmar Bergmann, och skriven av: Per- Olof Enquist handlar om hur den unga skådespelerskan Tora Teje blir vittne till hur nobelpristagaren och författarinnan, Selma Lagerlöf kommer till Dramaten i Stockholm för att se filmversionen av sin roman: " Körkarlen". 

Hustrun i Selma Lagerlöfs: " Körkarlen" spelas här av den som i pjäsen ska vara Tora Tejes rival om den mannen som hon älskar. Men hon tycker att han alltid tycker att hon, " gör bort sig",. ( Citat från:  pjäsen: " Bildmakarana".)

Jag tycker att av det jag har hunnit se hitills så är det en fantastiskt väl framförd pjäs med mycket humor, värme och den visar en inlevelse i Selma Lagerlöfs: " Körkalren", av skådespelerskan som spelar  Tora Teje som är mycket inspirerande att se.

Tora Teje möter och blir förhäxad av den berömda författarinnan, Selma Lagerlöf. En hetsig dialog dom emellan blir resulatet av detta möte. tora Teje har ett förhållande med regissören Viktor. Men han ställer sig tveksam till det moraliskt riktiga i att Tora Teje som en gift kvinna bedrar sin man med honom. 

Nu har jag sett hela föreställningen. " BIldmakarna" av författaren: Per Olof Enquist, i regi av: Ingmar Bergmann på Dramaten. play och jag vill bara tillägga hur oerhört gripen och tagen jag var av denna fantastiska föreställning.  

Jag vill varmt rekommendera alla att se: " Bildmakarna" i regi av: Ingmar Bergmann och författaren: Per- Olof Enquist! Detta på grund av de alldeles umärkta skådespelarna. Men jag vill ge en särsklt varm eloge till den skådspelerskan som här framställde den gamla nobelpristagaren och författarinnan:  Selma Lagerlöf, samt den unga skådespelerskan: Tora Teje. 

" Bildmakarna"   i regi av: Ingmar Bergmann och skriven av författaren: Per- Olof Enquist finns i skrivande stund i februari den 220224 att  se på: Dramaten. play.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar