söndag 4 december 2022

Musikalrecension av den härligt svängiga Broadway musikalen: " Tootsie"/ Plats: Oscarsteatern i Stockholm/ Dag: Söndagen 221204/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Söndagen 221204 var jag och  såg den härligt fartfyllda, och mycket svängiga Broadway musikalen: " Tottsie" här översatt till svenska av: Calle Norlèn och Edward af Tilèn på Oscarsteatern i Stockholm.

Musikalen " Tootsie" handlar ju som bekant om den mycket misslyckade  och arbetslöse skådespelaren Michael som klär ut sig till kvinnan Dortohy kallad Tootise Michaels för att få huvudrollen som amma i en musikalversion av William Shakespeare`s  pjäs: " Romeo och  Julia". Men den döde Romeo har här en okänd bror som dyker upp i handlingen. 

" Tootsie" spelas här av den mycket välkände skådespelaren och komikern: Robret Gustavsson, medan Linda Olsson spelar hans motspelerska i musikalen om Romeo och Julia, som den, (  enligt programsidan), oemotståndliga  Julie som  Tootsie blir hopplöst och olcykligt förälskad i. Men som han inte kan visa sina känslor för då han ju är utklädd till kvinna. Sussie Eriksson spelar Tootsies föredetta flickvän som på slutet, ( spoiler alert!) får ihop det med Tootsies bästa vän, den misslyckade manusförfattaren. 

Jag vill särskilt ge en varm eloge till  de alldeles utmärkta skådespelarna Robert Gustavsson, Linda Olsson och Sussie Eriksson för deras briljanta och medryckande agerande på scen och alldeles utmärkta skådespeleri svåäl som sång och dansnummer. 

Jag vill även ge en mycket varm eloge till den härliga 12- manna orkestern som inte syntes för publiken från sitn plats i orkesterdiket men vars musikaliska tongångar överträffade allt annat. 

Jag vill även ge en mycket varm eloge till den mycket häftiga scenografin och skådespelarnas kostym.

Under föreställningens gång gick mina tankar lite förvirrat till begreppet " drag- queen". Men jag känner att jag är fel person att här riktigt klargöra för detta begrepp. Och enligt min personlgia uppfattning är ju Robert Gustavsson som här spelar " Tottsie" inte en regelrätt " drag-queen" då han spelar en kille som klär ut sig till tjej men utan att stå för det. 

Jag vill härmed varmt rekommendera alla att se Broadway musikalen" Tootsie" med Robert Gustavsson i huvudrollen som i skrivande stund 221204 ska gå på Oscars om jag förstod programsidan rätt till och med mars 2023! 


2 kommentarer:

  1. Jag såg Tootsie i oktober och tyckte mycket om den. En särskild eloge till Sussie Eriksson som gjorde en härlig rollprestation.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du såg min recension av " Tootsie"! Jag tyckte också att Sussie Eriksson ska ha en eloge för sin rollprestation! Jag gillade verkligen hela föreställningen! Den var verkligen härligt svängig! Kul att du också tyckte om den!

    SvaraRadera