söndag 25 december 2022

Romantips: " Noridska väsen"/ " Insamlade, nedtecknade och illustrerade av: Johan Egerkrans/ Tips ditlagt av: Marika Frykholm








Jag  har börjat läsa en mycket intressant  bok som heter: " Nordiska väsen",  som är: " Insamlade, nedtecknade och illustrerade" av författaren:  Johan Egerkrans. 

I denna mycket vackert iluustrerade bok så får man lära sig det mesta om hur människor trodde förr i världen om vår svenska folktro så som till exempel om tomtegubben som bodde under husen, älvor, näcken jättar, skogsrået som var så vacker att se på framtill men som ofta hade en ihålig rygg därbak, näcken och bäckahästen som man trodde att näcken var näckens iklädda skepnad, och så havsrået och sjörået som rådde över båtar till havs som kunde bringa lycka till fiskarna eller olycka beroende på hur fiskarna betedde sig då de var ute till havs med sina båtar". 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa denna mycket intressanta bok där man lär sig mycket om svensk folktro och var den ursprungligen kommer ifrån och varför man förr trodde som man gjorde vad gällde andeväsen, skogsväsen och vattenväsen och hur man gjorde för att skydda sig mot dessa och vilka medel man då tog till. 

För vidare information om var du kan köpa denna mycket vackert av författaren Johan Egerkrans illustrerade bok kopiera gärna länken nedan. Själv fick jag den i julklapp detta år, år skrivet den 221225, juldagen. 

Nu har jag läst ut boken: " Nordiska äsen" som är insamlade, nedtecknade och illustrerade av författaren Johan Egerkrans. Jag tyckte att det var mycket intressant och oerhört fascinerande läsning av hur människor förr i världen trodde på naturväsen, såväl som tomtar, troll, och älvor och andra slags magiska väsen som de trodde befolkade gårdar, skogar, berg och sjöar och andra vattendrag. Jag vill återigen varmt rekommendera alla att läsa denna i mitt tycke fantastiskt välgjorde bok med sina många vackra målningar av de naturväsen som dåtidens människor trodde på.




ttps://www.bokus.com/bok/9789132161438/nordiska-vasen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar