söndag 11 juli 2021

Engelsk romanrecension: " Small World", av den engelske författaren: David Lodge/ Recension skriven av: Marika Frykholm


 Jag håller på att fortsätta att läsa en jättebra engelsk roman som heter: " Small World", av den engelske författaren, David Lodge. David Lodge var själv universitetsprofessor om jag inte tar alldeles fel, och denna roman liksom många av David Lodges tidigare romaner utspelar sig på universitetet i Rummidge i mellersta England. '

Min gissning är att romanen utspelar sig i mitten av 1960 talet. 

Romanen handlar om en lite mindre konferens om litteratur som hålls på Rummidge university. Dit anländer den vetgiirige ganske nyblivne irländska engelska läraer, Persse McGorrigle. Som faller pladask för den undersköna vackra Amerikanska studenten, Miss Angelica Pabst. Men Miss Angelica Pabst försvinner senare spårlöst i romanen och jag hörde en inspelad intervju med David Lodge där några studenter hade skrivit: " Still looking for Angelica"!

Jag köpte denna roman då jag var i London men vill ändå rekommendera alla att läsa den! På grund av det intressanta innehållet samt den mycket underfundiga, humorn som David Lodge beskriver sina romankaraktärer på. Det är på samma gång en romantisk kärlekshistoria. Med mycket intressanta inslag av analyser om engelsk litteratur. Och annan litteratur också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar