torsdag 23 september 2021

En reading från Playhouse Teater i Stockholm/ Inspelad den måndagen den 210920/ Början sedd av mig torsdagen den 210923/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag håller på och lyssnar till en mycket intressant och sevärd reading från Playhouse Teater i Stockholm. Den heter: " Somthing Clean", av: Selina Felinger. Denna reading är inspelad på Playhouse Teater i Stockholm från måndagen den: 210920. Jag har just börjat lyssna på den torsdagen den 210923. 

Jag vet inte om alla som läser detta vet vad exakt en reading är för något så jag ska här försöka förklara detta. En reading är att samling skådespelare istället för att spela rollerna på scenen, sitter på stolar bredvid varandra på rad iallafall som jag varit med om oftast, och läser manuset inantill. 

Det som jag tycker är talande, även för denna reading, och de andra readings som jag har lyssnat på, både på plats på scenen, eller som nu hemma framför datorn,  är att det faktiskt känns som att man ser på en vanlig föreställning med agerande skådespelare.

Jag tycker att detta är ett mycket intressant sätt att framföra en föreställning på.   

Att notera är att jag hörde vid presentationen av denna reading är  att författarinnan, Selina Felinger, var endast 26 år gammal då hon skrev denna mycket intresseväckande pjäs. 

I karaktärerna hör man:

Charlotte, Charlotte är gift med Doug

Doug, Doug är Charlottes man:Han  är polis

Sedan är där även:

Joey, som anlitar Charlotte som sin volontär vid ett center för män och kvinnor som har blivit sexuellt utnyttjade missbrukade

Man förstår då man lyssnar till denna reading att Charlotte och Doug har erfarit en fruktansvärd tragedi. 

Jag återkommer nog senare med uppdatering av denna mycket tänkvärda föreställning.

Nu har jag idag, fredag den 210924 lyssnat färdigt på hela readingen av: " Something Clean", av: Selina Felinger. Jag vill härmed ge min varma eloge till de tre alldeles utmärkta skådespelarna som här läste karaktärerna av: Doug, Charlotte, och Joey. Jag är mycket imponerad av denna fantastiska framställning av. " Something Clean", av: Selina Felinger. Och jag måste säga att jag mycket uppskattade själva historien om de tre karaktärerna, den äkte mannen Doug, hans hustru Charlotte som anmäler sig som volontär för människor som har blivit sexuellt utnyttjade, och Joey, som är den som driver centret för människorna som har blivit sexuellt utnyttjade. Även fast det inte är en traditionell föreställning med agerande skådespelare så upplevde jag det precis som det hade det. Detta på grund av att de tre aktörerna läste manuset med en sådan stark inlevelse. Så mitt varma tack till denna fantastiska trio som utgjorde denna ensemble!  

Jag vill absolut uppmuntra alla att gå och lyssna på fler readings på Playhouse Teater i Stockholm när tillfälle ges! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar