lördag 4 januari 2020

Den Amerikanska ungdomsserien: " Little Women", av Louise M. Alcott, avsnitt 2/ Recension: Marika Frykholm

Jag har nu sett avsnitt två av den Amerikanska ungdomsserien, " Little Women"= unga kvinnor", baserat på romanen med samma titel av den Amerikanska författarinnan, Louise M. Alcott.

" Little Women", eller: " Unga kvinnor" som den svenska titeln är av: Louisa M. Alcott handlar om de fyra systrarna March., den vackra Meg, eller Margaret som arbetar som guvernant åt barnen King i det samhället som dom bor i i nordöstra USA, Jo, eller Josephine som arbetar som sällskapsdam åt den stränga faster Mrs. March, och som drömmer om att bli författarinna,  den skygga och blyga Beth, som inte vågar vistas ute bland folk alltför mycket, och den yngsta, den söta Amy med sina förfinade manèr som drömmer om att bli en stor konstnär.

" Little Women, eller:  " Unga kvinnor" av: Louisa M. Alcott utspelar sig under det Amerikanska inbördeskriget då de Amerikanska nordstaterna kämpade mot de Amerikanska sydstaterna nere i södra Amerika om att frigöra de mörka Afrikanska slavarna i det Amerikanska södern. De nordöstra Amerikanska staterna under ledning av presidenten Abraham Lincoln vann det Amerikanska inbördeskriget och de mörka Afrikanska slavarna i det Amerikanska södern blev till slut fria Amerikanska medborgare.

I det andra avsnitten av, " Little Women"= Unga kvinnor", av: Louisa M. Alcott unsjuknar systrarna Marchs far, Mr. March som arbetar som fältpräst i det Amerikanska inbördeskriget och deras mor, Mrs. March, eller " Marnie" som systrarna Mach kallar henne för åker till krigszonen för att vårda sin make. Med sig har hon familjens vän, grannpojken Lauries privatlärare, Mr. John Brooke som i det här avsnittet förklarar sin kärlek till den äldsta systern, Meg, eller Margaret March. Under tiden för Mrs. Marchs eller " Marnies" frånvaro insjuknar den mellersta systern Beth svårt i Scharlakansfeber på grund av sina många besök hos den utfattiga familjen Hummel som hon har tagit hand om. Scharlakansfeber var på denna tiden dödligt farligt. Amy tvingas under moderns frånvaro och systern Beths injsunande i Scharlakansfeber att flytta hem till sin stränga faster, Mrs. March vilket hon ogillar i högsta grad tills grannpojken Laurie lovar att besöka henne varje dag. Beth tillfrisknar, och makarna March återvänder hem till nordöstra USA. Mr. John Brooke förklarar sin djupa kärlek för Meg eller Margaret och det hela slutar med Megs och Mr. John Brookes bröllop.

Jag tycker att den Amerikanska ungdomsserien, " Little Women"= Unga Kvinnr", av: Louisa M. Alcott är en mycket romantisk snyftare och en väldigt välgjord serie för unga och samtidigt även historiskt intressant eftersom man får en inblick i hur det livet under det Amerikanska inbördeskriget i de noröstra Amerikanska delstaterna kunde ha gått till Jag vill även varmt passa på att rekommendera romane, " " Little women"= " Unga kvinnor", av: Louisa M. Alcott Alla fyra delarna av kortserien " LIttle Women" finns på svt. play. Jag vill varmt rekommendera den.