tisdag 21 januari 2020

Filmrecension: Den franska filmen: " Jag och min bror", VIctoria biografen i Stockholm den 20200121/ Recension av: Marika Frykholm

Tisdagen den 20200121 var jag på  Victoria  biografen  i Stockholm och såg den franska filmen: " Jag och min bror": " Filmen, " Jag och min bror" utspelar sig någonstans i Frankrike och handlar om syskonparet Sophia och Karim som delar allt i lust och nöd. Sophia får bo gratis i Karims lägenhet mot att hon städar, diskar och lagar mat åt sin bror Karim. Det går åt helvete med Sophias doktorsavhandling i filosofi och hennes filosofi lärares son får den eftertraktade doktorandtjänsten. Sophia blir arbetslös och utan pengar.

Så inträffar det katastrofala. Karim träffar Sophias läkare, den supersnygga, smarta och väletablerade Eloise. Karim blir blirxförälskad i Eloise som det visar sig att han har haft sex med en gång för längesedan men först har glömt namnet på. Sophia ser sig ingen annan utväg än att flytta hem till föräldrarna igen. Sophias och Karims far är en äldre belevad kommunist som har uppgivit hoppet om att en revolution ska göra alla medborgare till likar i det franska samhället, i alla samhällen. Sophias mor är en helt vanlig mor som vill se sina barn lyckliga.

På en dubbel- dejt träffar Sophia den ensamstående ungkarlen Jasmin. Jasmin hjälper henne hem efter en misslyckad träff tillsammans med Karim och Elioise och Eloises andra vänner på en restaurant. Jasmin erbjuder Sophia att flytta hem till honom utan några romantiska anspråk.

Jag tyckte att den franska romantiska filmen, " Jag och min bror " är en mycket känslomässigt medryckande film om detta syskonpars stora kärlek till varandra och till sina föräldrar. Om deras med- och motgångar i arbetslivet, och deras respektive kärleksaffärer. Jag skulle gärna beskriva denna romantiska franska film som, " en mysig film med vissa råa inslag av en hård och brutal verklighet". Jag vill varmt rekommendera alla att se. "  Jag och min bror"!