tisdag 7 januari 2020

Romanrecension:" Glitterflickan", av: Moa Eriksson Sandberg/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har just läst en barn- ungdomsspökhistorieroman som heter: " Glitterflickan", av den svenska författarinnan: Moa Eriksson Sandberg.

" Glitterflickan", av: Moa Eriksson Sandberg handlar om den 12 åriga flickan Eva- Lottie som kommer  tillsammans med sin mamma till en stuga på landet där Eva- Lotties mamma har fått ett stipendium av författarförbudet för att kunna skriva färdigt på sin bok.

Det är sommarlov och Eva- Lottie har tråkigt. Under dagarna då det är dåligt väder ligger hon på sängen i sitt rum och läser och ser på tv- serier på sin dator alltmedan hennes mamma bara skriver och skriver. Eva- Lottie saknar bästa kompisen Noam hemma i stan. Men han har blivit ihop med den kvinnliga motsvarigheten till Draco Malfoy i Harry Potter böckerna som heter Alma som är olidligt sur på Eva- Lottie och hennes vänskap med bästa killkompisen Noam. Eva- Lottie undrar för sig själv om hon själv skulle kunna vara ihop med sin bästa killkompis Noam som hon har " Fisit" ihop med sedan förskolan. Hon tror inte det.

Då får hon den briljanta idèn att börja skriva en spökhistoria för hon vill bli författarinna liksom sin mamma och få sin roman utgiven på ett riktigt förlag. Men för att bli inspirerad till sin roman så börjar hon undersöka huset som de hyr en lägenhet i. Uppe på fjärde våningen möter hon den den gamla ensamma damen som säger att hon kallas Gloria och att hon har varit en riktig filmstjärneskådespelare i USA i Hollywood och att Glora är hennes artistnamn. Glora bor alldeles ensam med katten  Barbara som är uppkallad efter Glorias livs största kärlek som hon mötte i Hollywood i USA men på den tiden var det inte lika vanligt med att vara homosexuell som det är idag och ens karriär kunde få ödesdigra konsekvenser om man öppet visade sin homosexuella läggning. Det visar sig också att Gloraia som egentligen heter Karolina Hemse hade en tvillingsyster som dog då dom bara var fyra år gamla som hette Nikolina Hemse. Kan möjligen Eva- Lottie hjälpa Gloria att komma till ro genom att låta henne berätta om sitt tragiska liv för henne?

Jag tycker att " Glitterflickan", av: Moa Eriksson Sandberg är en jättespännande barn- ungdomsspökhistoria med mycket spännande intriger och att det är lagom läskig läsning! Jag vill varmt rekommendera alla att läsa " Glitterflickan", av: Moa Eriksson Sandberg.