söndag 25 oktober 2020

En Amerikansk Science- fiktion roman recension: " Finna", av: Nino Sipri/ Recension av: Marika Frykholm

 Jag har läst en Amerikansk science- fiktion roman som heter: " Finna", av: Nino Sipri.

Den Amerikanska science- fiktion romanen: " Finna" utspelar sig på ett IKEA någonstans i världen. På detta IKEA så arbetar det före detta paret: Jule som författaren kallar för: " dom", vilket gör att jag för min personliga del analyserar detta till att Jules är någon slags utomjordisk varelse. " Dom", Jules, har haft ett förhållande med Ava som även hon är anställd på detta IKEA företag.

På IKEA där Jules och " deras" föredetta flickvän, Ava är anställda, är även Tricia deras chef.  Detta IKEA  hyser en mängd olika alternativa universum. En tonårig flicka, Fara, har just tappat bort sin grandma. Faras grandma heter Nouresh. Nouresh förklarar Tricia på ett personalmöte har försvunnit genom ett såkallat " maskhål". Eftersom IKEA är ett svenskt företag så har detta IKEA svenska namn på sina olika platser på IKEA.

Jules och " deras" föredetta flickvän, Ava, sänds ut på ett livsfarligt uppdrag: De ska ta sig igenom ett sådant " maskhål" för att försöka finna Farash försvunna grandma och föra henne tillbaka till deras eget IKEA som heter: " Liten Värld". Till sin enda hjälp har de en guidebok som ska föra dom igenom passagerna till alla dessa alternativa universum som man kan komma till genom detta IKEAs; ( Liten Världs ) eget maskhål. 

I kapitel ett om jag inte tar helt fel i den Amerikanska science- ficktion romanen: " Finna", av den Amerikanske författaren: Nino Sipri, så hamnar huvudpersonen Ava och hennes ex- pojkvän, " they"= dom", skulle jag tror att det blir på svenska, Jules på samma uppdrag på IKEA varuhuset " Liten Värld" för att leta efter en ung kvinnas försvunna, " grandmother". Ava har fått i uppdrag att leta efter den försvunna " grandmthern", medan " they"= " dom"" Jules har tagit det på sig frivlligt som ett vonlontäruppdrag. ( Se kaptiel ett: i den Amerikanska science- ficktion romanen. " Finna", av den Amerikanske författaren: Nino Sipri. )

Huvudpersonen Ava och hennes pojkvän, dom Jules arbetar på Liten Värld, typ som IKEA: Liten Värld består av en mängd alternaviva universum. Där alliting händer samtidigt men kan få olika slut. Jag tycker att det är en oerhört fascinerande tanke. 

Jag tycker att romanen: " Finna", av: Nino Sipri är en mycket tantasieggande och läsvärd roman som verkligen får en att fundera över vårt universums många mysterier och vår egen existens. Jag tycker att det är en fantasifull tanke att det jämte vårt eget universum kunde tänkas finnas ett flertal andra universum som innehöll lika många andra versioner av oss själva som det som finns i vårt eget universum! Det är en mycket fantasifull tanke tycker jag.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa den Amerikanska romanen: " Finna" av. Nino Sipri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar