söndag 14 mars 2021

En svensk tv- dokumentär recension: " Hjälp jag ska gå på Opera"/ Avsnitt 1/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har nu sett avsnitt 1 av den svenska tv- dokumentären: " Hjälp jag ska gå på opera"! En svensk tv- dokumentär serie där den välkände operasångaren, Rickard Söderberg bjuder med diverse olika kända personer för att under en kväll ta med dom på en operaföreställning på ett operahus någonstans i Sverige.

I detta första avsnitt, är kvällens gästande artist, den mycket välkända popartisten, Peg Parnevik, dotter till Jesper och Maria Parnevik, som även medverkat i tv- reality serien: " Parnivks". 

I detta det allra första avsnittet, så bjuder Rickard Söderberg med kvällens artist, Peg Parnevi, först  att gå på besök först på Confidensen ute vid Ulriksdals slott. 

Senare på kvällen är det dags för denna nybörjare av opera föreställningar, det vill säga Peg Parnevik, att få se på en fyra timmar lång opera: Nämligen den österirkiske 1700- tals kompositören Wolfgang Amadeus Mozarts opera: " Figaros bröllop". 

" Figaros brlölop" handlar om hur greven som vill lura till sig barberaren Figaros nyblivna hustru, Susanna, på självaste bröllopsnatten. Men grevinnan klär ut sig till Susanna vilket leder till att greven tar grevinnan för Susanna och påbörjar sitt flirtande med henne istället. Ovetande om att det i själva verket är grevinnan, utklädd till Susanna.

Jag tycker att " Hjälp jag ska gå på operan" beskriver väldigt bra hur det kan gå till både bakom kulisserna och på själva operascenen vid den Kungliga Operan i Stockholm. Och att det är mycket spännande att man får se allting ur den person som Rickard Söderberg för kvällen har valt att bjuda med som sin gäst, synvinkel. Den person som gästar operan för första gången i sitt liv. Man får verkligen hoppas att besöket gav mersmak!

Jag vill varmt rekommendera alla att se den svenska tv- dokumentären: " Hjälp jag ska gå på operan"! Detta på grund av att det är lika intressant som att följa de olika välkända personerna som får gå på först gången på opera i sitt liv, så väl som att se hur det går till att göra en operaföreställning! 

I skrivande stund finns den svenska tv- dokumentären: "  Hjälp jag ska gå på opera" att se på svt. play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar