måndag 8 mars 2021

Teaterrecension: " Ett dockhem"/ Av den norske kände författaren: Henrik Ibsen/ Från: 1981 från visning på Youtube/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag håller på och ser på en gammal inspelad version av: " Ett dockhem", av den välkände norske författaren, Henrik Ibsen, från år 1981 som jag hittade på Youtube på grund av att jag just nu läser om en deltidskurs i en grundkurs i litteraturvetenskap med Stockholms universitet via det digitala mediet zoom. 

Handlingen är följande.

Hustrun Nora i ett Dockhem framställs här som förtrollande söt, oerhört barnslig och naiv, och ur stånd att kunna yttra en normalbegåvad tanke.

Samtidigt är hennes karaktär så mycket mera komplex än som den framställs. Hon bär på den djupaste av hemligheter. För att kunna rädda sin makes goda anseende som blivande bankdirektör så har hon förfalskat sin framlidne fars namnteckning och fått låna en stor summa pengar av en föredetta anställd på densamme banken där Noras make Helmer är blivande bankdirektör. Denne anställde anspelar enligt Noras make hela tiden på sin, " livslånga vänskap med maken Helmer".

Jag tycker att av det jag har sett av: Henrik Ibsens föreställning av: " Ett dockhem", att den är mycket underhållande och liksom vi konstaterade i min seminariegrupp så kan man förmodligen utläsa mycket feministiska åsikter i denna föreställning.

Jag vill varmt rekommendera alla att se: " Ett dockhem" på grund av den fängslande intrigen, de utmärkta skådespelarna, och för att det är ett historiskt intressant drama om dåtidens kvinnoideal som här framställs! Den finns i skrivande stund att se på Youtube. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar