måndag 1 mars 2021

Norsk drama tv- serie: " Atlantic Crossing"!/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag har sett ytterligare ett avsnitt av den norska drama tv- serien: " Atlantic Crossing". "

Handlingen är följande:

Vid det Andra Världskrigets utbrott år 1938 flyr den norska regeringen till England/ London och bildar en exil- regering med kronprins Olav och hans far ,  den norske kungen, i spetsen.

Men den norska kronprinsessan, hennes kungliga höghet, kronprinsessan Märtha av Norge, flyr tillsammans med sina 3 barn, två prinsessor och en prins, till Amerika. I Amerika får den norska kronprinsessan, hennes kungliga höghet, kronprinsessan Märtha av Norge en stark vänskaplig relation till Amerikas president, den rullstolsburne President Franklin D. Rooseveldt.

I detta, det senaste avsnittet, sänt den : 210301, så har President Franklin D. Rooseveldt fått igenom the: " Lend- Lease Act". Vilket, här något kortfattat om jag har begrpitit det hela rätt, ( då politik inte är min starkaste sida!) gick ut på att Amerikas Förenta Stater under det Andra Världskriget; " lånade" ut vapen till förmån för att hjälpa Euroupa  att slåss mot Nazisterna.

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna historiskt sett, mycket intressanta och välgjorda norska drama tv- serie: " Atlantic Crossing", där vissa inslag är; "baserade på verkliga händelser" som det brukar stå i inledningen av programmet. Sedan tycker jag att det inte spelar särskilt stor roll om inte hela handlingen till punkt och pricka följer det historiska skeendet. Om det gjorde det skulle det inte bli någon handling av det hela!

Jag vill verkligen ge en stor eloge till alla de utmärkta skådespelarna, och en alldeles särskilt varm eloge till dom som spelar följande roller: skådespelerskan som spelar rollen av: Mrs. Eleanore Rooseveldt, kronprinsessan Märtha, kung Olav, och den rullstolsburne President Franklin D. Rooseveldt.

Jag vill varmt rekommendera alla att se denna fantastiskt underhållande norska drama- serie, spelad av norska skådespelare: " Atlantic Crossing"! Den finns i skrivande stund att se på  svt. play.