fredag 20 november 2020

Teaterrecension: " De jag egentligen är"/ Liveinspelad föreställning från den 200723 2020 från teater Unga Klara i Stockholm/ Recension av: Marika Frykholm

 Jag har sett en liveinspelad teaterföreställning från  teater Unga Klara  i Stockholm från den 200723 som heter: " De jag egentligen är".

Medverkande bland andra var: 

Parwin Hosenia

Klas Lagerlund

Rita Lemivaara

Nina Rashid

" De jag egentligen vill vara", handlar bland annat om en vuxen man och en 12 årig tjej som tillsammans fantiserar om vilka de egentligen själva helst av allt skulle vara och vad de skulle vilja jobba som och hur de helst skulle vilja leva sina liv om de kunde välja helt fritt. 

Fantasierna mellan den vuxen mannen och den unga flickan blir tillsammans med de övriga barnskådespelarna i ensemblen:" De jag egentligen vill vara"; allt vildare.

Det börjar på en skolgård. Den ungen mannen drömmer bland annat om att bli världsberömd i fotboll fast han inte ens någonsin har spelat fotboll. 

Medan den unga flickan berättar att hon drömde om att ha röda, långa flätor som Pippi Långstrump då hon var liten. Men det har hon nu vid föreställningens början lämnat bakom sig, säger hon.

Jag tycker även att föreställningen: " De jag egentligen är", med skådespelare från Unga Klara i Stockholm också handlar de drömmar som man som vuxen tänker tillbaka på att man hade som barn. Men även att de som spelar barnen i föreställningen drömmer och fantiserar om hur de skulle kunna vara vid till exempel 15 års ålder. 

Jag tycker att pjäsen: " De jag egentligen vill vara", är en härlig blandning av vuxnas och barns drömmar och fantasier allt i en härlig blandning. Det är intressant att följa den vuxnes sätt att närma sig barnets drömmar och fantasier och samtidigt skildra det vuxna jagets syn på verkligheten kontra barnets. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se föreställningen: " De jag egentligen vill vara" från teater Unga Klara i Stockholm  som var liveinspelad från den:  200723 i år ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar