måndag 10 augusti 2020

Dansrecension: " Jekyll and Hyde", föreställning på: Your Old Vic Theatre/ London/ Recension av: Marika Frykholm

 

Lägg till bildtext



Jag har sett dansföreställningen: " Jekyll and Hyed", liveinspelad på teatern: " Your Old Vic Theatre" i London.

" Dr. Jekyll and Mr. Hyde", är ju baserad på den välkända 1800- talsromanen med samma titel som bekant handlar om hur läkaren Dr. Jekyll uppfinner ett serum. Då han tar sitt serum förvandlas han från den snälle Dr. Jekyll till den monstruösa Mr. Hyde som förgör all godhet och kärlek runtomkring sig. Till slut som min kompis berättade så går det naturligtvis överstyr och Dr. Jekyll har inte längre full kontroll över sin Mr. Hyde natur. Det slutar med att han dödar alla kvinnor som han har älskat särskilt den kvinna som han är mest förälskad i. Då går det riktigt åt skogen för honom.



 

I denna  liveinspelade:" Jekyll och Hyde" dansversion från Your Old Vic Theatre i London, berättade min kompis att " Jekyll och Hyde" utspelar sig i en blomsterhandel. Så Dr. Jekyll är helt enkelt en blomsterhandlare och alla kvinnorna har blomnamn. 

Jag tyckte väldigt mycket om alla danserna, och särskilt själva förvandlingen då Dr. Jekyll bli Mr. Hyde var väldigt häftigt att se. Jag gillade också blomsterflickornas vackra klänningar. Scenografin var alldeles otroligt mörk och dyster men det ökade bara hela stämningen i denna dansuppsättning av: " Jekyll and Hyde"" , här framförd på: Your Old Vic Theatre i London. 




Jag tyckte att dansföreställningen: " Jekyll and Hyde" var en alldeles fantastiskt bra föreställning som jag varmt vill rekommendera alla att se. Dessvärre är jag inte helt säker på hur länge man kan få tag i den på internet.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar