torsdag 6 augusti 2020

Tv- serie recension: " Mrs. America"/ Recension av: Marika Frykholm


Jag följer just nu den Amerikanska tv- serien: " Mrs. America". " Mrs. America" handlar om ERA= The Equal Rights Amendment" som startade  år 1971 mitt under  det brinnande Vietnam- kriget då Richard Nixon verkade stå näst på tur till att vinna presidentvalet över John F. Kennedy.

Som två motpoler stå den feministiska rörelsen: " ERA"= " The Equal Rights Amendment"- mot en samling 100- tals kvinnor från det konservativa Amerika. Denna motpols extremt konservativa ledare spelas av skådespelerskan: Cate Blanchet. 

Jag tycker även om jag självklart är för kvinnors rätt till utblidning, och att kunna göra sig en karriär, så tycker jag att det är intressant att se och höra motpolens, den konservativa sidan av Amerikas, synvinkel. Enligt skådespelerskan Cate Blanchets karaktär så var de konservativa kvinnorna, de som levde som hemmafruar, jätterädda för att deras änkepensioner skulle tas ifrån dom bland annat. De var även mycket oroliga för att man skulle tvinga unga Amerikanska kvinnor att ta värvning i Vietnamn- kriget. Samt att den konservativa motparten oroade sig för att behöva dela toaletter med den manliga delen av befolkningen. Det är intressanta argument sett ur en historisk synvinkel. Allt medan motståndarsidan, ERA var för abortfrågan. 

Jag tycker att den Amerikanska serien: " Mrs. America", med bland annat skådespelerskan Cate Blanchett i en av huvudrollerna på motståndarsidan mot ERA är en mycket tänkvärd, såväl som sevärd serie. Jag vill varmt rekommendera alla att se tv- serien: " Mrs. America"! Den finns på Netflix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar