tisdag 25 januari 2022

En hästbok- recension: " Klaras dröm"/ Författarinna: Pia Hagmar/ Rcension skriven av: Marika Frykholm

Jag har alltid älskat hästböcker och nu måste jag bara skriva en recension på en hästboksserie som handlar om flickan Klara som älskar hästar och som drömmer om att få börja rida. Den första delen heter: " Klaras dröm", av den svenska författarinnan, Pia Hagmar.

I banrboskhästboken: " Klaras dröm"; av den svenska författarinnan: Pia Hagmar, längtar och drömmer flickan Klara om att få börja rida. Men det finns bara en ridskola inärheten där Klrara och hennes mamma bor. Den heter Björnerud. Alla flickorna i Klars klass rider där. Klara vill. Men får inte. För Klaras mamma anser inte att citat från boken: " Klaras dröm": " Hästarna på Björnerud är några riktiga hästar, de är bara gamla utslitna travhästar". ( Se kapitel 1: " klaras dröm", av: Pia Hagmar. )

Jag tycker att hästboksserien om flickan Klara som älskar hästar och drömmer om att få börja rida är en mycket bra och välskriven serie. Vare sig man älskar hästar eller inte. I andra delen får Klara en egen häst. Han heter Star. Sedan följer många böcker om Klara och Star. Klara och hennes mamma flyttar därför att Klaras mamma är journalist och blir av med jobbet. Då flyttar Klara och hennes mamma till ett tvåfamiljshus i en dal som heter: Hallondalen. Där blir Klaras mamma kär i ägaren till huset och flyttar ihop med honom så Klara får en extra- syster som också älskar hästar.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa hästboksserien om Klara som börjar med den första delen: " Klaras dröm"! Detta på grund av den härliga stämningen i böckerna.

Om jag inte tar alldeles fel finns det även en barn- och ungdomsfilm om Klara. Men jag är inte säker på titeln. Eller om den finns  att få tag i fortfarande. Jag ger mig själv bakläxa att kolla upp det.

Den svenska barnboksförfattarinnan Pia Hagmar har skrivit många andra barnböcker om hästar som inte handlar om Klara och Star. Utom om andra flickor som även dom älskar hästar.