söndag 30 januari 2022

Svensk dramaserie: " Drottningarnas historia"/ Avsnitt 1: " Karin Månsdotter"/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 J


ag har sett om en svensk dramaserie som heter: " Drottningarnas historia" som handlar om de svenska drottningarnas historia. Mycket lär vara sagt om denna dramaseries historiska korrekthet. Men sant är att det är en mycket intressant och spännande serie. 

Jag började med att se om  början av: Avsnitt det, det som bhandlar Karin Månsdoter. Flickan som enligt programmet kom från gatan och blev Sveriges drottning i 97 dagar i och med giftermålet med kung Erik den 14:e. 

Jag för min personliga del fängslas av denna otroliga Askunge saga. Att den bygger på verkliga, historiska händelser tycker jag i mina ögon inte gör den sämre. 

Säga vad man vill om seriens historiska korrekthet men jag vill ändå varmt rekommendera alla att se denna svenska dramaserie: " Drottningarnas historia", eller om den bara heter: " Drottningarna"! I skrivande stund finns den i januari 2022 att se på svt. play. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar