lördag 1 januari 2022

Science- fiktion roman recension: " Finna"/ Av den Amerikanske författaren: Nino Cipri/ Rercension skriven av: Marika Frykholm

 J


Jag har läst, ( nästan hela!) science- fiktion romanen: " Finna", av den Amerikanske författaren: Nino Cipri. 

" Finna" utspelar sig på ett IKEA varuhus i en fiktiv värld. På IKEA- varuhuset som heter: " Liten Värld", kan man komma till andra världar där händelserna i vår egen värld utspelar sig på exakt samma sätt som i vår värld: Men händelsernas utveckling har inte samma utgång. 

Lite om författaren Nino Cipris bakgrund: Han fick sin författarutbildning på the: Clarion Writing Workshop, och gick även på MFA programmet på Kansas University i USA. 

Nino Cipri är en transexuell person som samtidigt är en queer. Han har arbetat som författare, poet, cykelmekaniker om jag förstod det rätt, redaktör, och spelat marjonettteater. 

Science- fiktion romanen: " Finna" tillägnar han sina " grandmothers" som han säger att han: " Saknar väldigt mycket". ( Referat till " Finnas" inledning. ) 

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa science- fiktion romanen: " Finna"! Det går verkligen inte att lista ut hur den slutar! Då jag köpte den innan pandemin fanns den att ladda ner som e- bok. Jag är nästan säker på att detta var precis innan pandemin som jag laddade ned denna science- fiktion roman. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar