torsdag 13 januari 2022

Föredragsrecension: " Drottning Kristina och Jesuiterna i Rom"/ Framfört av: Martin Olin, forskningschef och docent vid Nationalmuseum i Stockholm torsdagen 220113/ Föredraget hölls av: Katolskt forum och Bilda i St:a Eugenia katolska församling torsdagen 220113/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Js


ag har lyssnat till ett mycket intressant föredrag om Sveriges drottning Kristina. Drottningen som abdikerade och blev katolik och flyttade till Rom där hon bosatte sig för resten av sitt återstående liv.  

Detta föredrag hölls av Martin Olin, forskningschef och docent vid Nationalmuseum i Stockholm. Martin Olin presenterade här en artikel han hade skrivit då han befann sig i Rom. 

Martin Olin berättade att drottning Kristina före sin avfärd till Rom hade bett att få kontakt med jesutiter från Rom före avresan från Sverige. 

Två förklädda jesutiter anlände så till Sverige före drottning Kristinas avfärd till Rom.

För den oinsatte är Jesuitorden den katolska prästorden som grundades av riddaren St. Ignatius av Loyola St. Ignatius av Loyola hade som ambition att vandra barfota till det Heliga Landet och till Jerusalem. Han studerade även i Paris i vuxna år. Där han blev bekant med en medstudent, som även han skulle komma att bli medlem i St. Ignatius orden: Jesutiterna som de kom att kallas. 

Jag ger mig själv bakläxa för jag vet namnet på den ordensbrodern men vill inte ge fel uppgifter så här på min kulturblogg så måste kolla upp det lite extra. 

Då den abdikerade drottning Kristina anlände till Rom enligt forskningschefen och docenten Martin Olin så var det gråmulet och regntugnt och hon blev mottagen hos påven. Enligt forskningschefen och docenten Martin Olin låg den abdikerade drottning Kristinas mesta intresse mera hos politiken uppfostrad som hon var sedan barnsben att ägna sig åt politik, mera än åt det vetenskapliga hållet till.

Jag vill rikta mitt varmaste tack till forskningschefen och docenten från Nationalmuseum i Stockholm, Martin Olin för ett mycket intressant föredrag! Och vill här passa på att rekommendera katolskt forums och Bildas föredrag som jag förstod det till viss del kommer att ligga ute på Katolskt forums hemsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar