fredag 21 januari 2022

Ljudbokrecension: " Shirley"/ Av: Charlotte Bronte/ Publicerad år: 1849/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag håller på att lyssna på en ljudbok på internet: " Shirley". Av den världsberömda engelska 11800- tals författarinnan:  Charlotte Bronte, även författarinna till romanen: " Jane Eyre".

Den engelska romanen: " Shirley", av: Charlotte Bronte publicerades först år: 1849.

Inledningen börjar något såhär:

"Do you expect poetry, romance"? " Calm your expectations and reduce them to a lowly level where all who wake up on Monday morning who have work to go to rise with the knowledge that they must partake themselves to it".Fritt översatt till svenska lyder meningen något såhär: " Förväntar du dig poesi, romantik"? " Lugna ner dina förväntningar och sänk dom till en så pass låg nivå att det blir som då dom som har ett arbete som väntar dom, vaknar på måndag morgon med en insikt att dom måste bege sig dit".

Jag tycker att det är en härlig inledning för det är ju just precis så tycker jag det känns då man vaknar på måndag morgon och man vet att man måste gå upp och åka till jobbet! Och tänk att detta har Charlotte Bronte kommit till insikt om redan på 1800- talet!

Jag har lyssnat vidare på den inspelade engelska romanen: " Shirley" av den världsberömda engelska 1800- tals författarinnan, Charlotte Bronte. Vidare i; " Shirley" så anländer en Mr. Mallone till sin gode väns hus. Han berättar där om en bekant som är förälskad i en kvinna som han vill gifta sig med. Men Mr. Mellones bekant är " bara pastor" och har inte mycket mer än detta att erbjuda sin blivande fästmö. Och Mr. Mellones gode vän konstaterar att bara Mr. Mellones blivande fästmös, " alla klänninngar skulle kosta en förmögenhet"; ( rreferat ur kapitel två urden engelska romanen:" Shirley", av den engelska 1800- tals författarinnan: Charlotte Bronte. )

Charlotte Bronte var en av de världsberömda 3 systrarna Bronte från prästgården i Yorkshire där de växt upp Charlotte den äldsta systern, ( hennes två äldre systrar Maria hette den ena av dom) dog i unga år på en fruktansvärd internatskola för fattiga flickor:) Och systrarna Emiley, ( känd för sin roman: " Wuthering Heights"= " Svindlande höjder" samt även, " The Tenant of Willdfell Hall"), och systern Anne Bronte, ( känd för sin roman: " Agnes Grey", växte upp tillsammans med sin far, Mr. Bronte som var pastor i engelska kyrkan samt deras faster som tog hand om deras uppfostran sedan deras mor som även hon hette Mrs. Maria Bronte dog då Charlotte, brodern Branwell, Emily, och Anne ännu var små, i  prästgården i Yorkshire/ England på 1800- talet. Brodern Branwell gick även han bort i unga år.

Jag vill varmt rekommendera alla att lyssna på Charlotte Brontes roman: " Shirley"! Som jag ännu bara har hunnit lyssna lite på.

" Shirley", av: Charlotte Bronte, finns i skrivande stund att lyssna på i januari - 22 på Youtube på internet::