lördag 15 januari 2022

Filmrecension: " North and South"! Avsnitt 1/ Baserad på den välkända engelska 1800- tals författarinnnan: Elisabeth Gaskells roman: " North and South"/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag håller på att se om det första avsnittet av filmen: " North and South" , avsnitt 1, av den välkända engelska 1800- tals författarinnan: Elisabeth Gaskell, baserad på Elisabeth Gaskells roman som heter: " North and South".

" North and South" av Elisbeth Gaskell handlar om överklassflickan Miss Margaret Hayle som har varit kompanjon åt sin kusin Edith tills den dag som Edith ska gifta sig. Då Miss Margaret Hayle har bestämt sig för att flytta tillbaka till pasotratet Hunsdon där hennes far, Mr. Hayle är präst i engelska kyrkan.

Men Mr. Hayle har fruktansvärda nyheter att berätta för Miss Margaret Hayle och hennes mamma, Mrs. Hayle: Han har övergivit den engelska kyrkan för han har gripits av de djupaste tvivel på sin egen tro och på sin kallelse som präst i engelska kyrkan. Så Mr. Hayle förklarar för Miss Margaret Hayle tiill att börja med att de ska l´flytta från Hunsdon till staden Milton, en industristad i norra England. Där ska Mr. Hayle arbeta som privatlärare i grekiska och undervisa om klassiska författare som Homer för en Mr. John Thornton som äger en boumullsfabrik.

Miss Margaret Hayle som jag lärde mig då jag läste den engelska 1900- tals romanen: " Nice Work" av den engelske 1900- tals författaren David Lodge där huvudpersonen, dr. Robyn Penrose är doktorand i engelsk litteratur med särskild inriktning mot den engelska industriromanen där författare så som till exempel Charles Dickens, och de tre engelska systrarna Bronte, Charlotte, Emily, och Anne Bronte ingår, att referat till Nice Work,, det tredje kapitlet: " Först blir god vän med några av arbetarklassfamiljerna men sedan då hotet med strejken kommer och fabriksarbetarna gör uppror mot Mr. John Thornton, deras chef, så skyndar sig Miss Margaret Hayle till Mr. John Thorntons sida och visar därmed sina sanna känslor för honom": ( Detta är referat till den engelska 1900- tals romanen:" Nice Work", det tredje kapitlet, av den engelske 1900- tals författaren: David Lodge.)

Men filmen: " North and South" baserad på den engelska 1800- tals författarinnan: Elisabeth Gaskell handlar även mycket om motsättningarna mellan den tjusiga överklassen i det södra England kontra den fattiga industirarbetarklassen i det norra England som den fina överklassflickan Miss Margaret Hale anländer till. ( Även det citat från David Lodge`s roman: " Nice Work", där huvudpersonen dr. Robyn Penrose håller en fiktiv föreläsning om den engelska industriromanen där romanen: " North and South" av Elisabeth Gaskell figurear". )

Jag vill varmt rekommendera alla att se den engelska filmen: " North and Souh", avsnitt 1 av den välkända 1800- tals författarinnan: Elisabeth Gaskell!

I skrivande stund finns filmen: " North and South", baserad på den välkända engelska 1800- tals författarinnan Elisabeth Gaskell på Youtube i januari 2022.