The Maggie Series är baserade på en samling engelska barn- ungdomsromaner där följande romaner ingår:

" The Clearence"
" The Resettling"
" The Pilgramage"
" The Reunion"

" The Maggie- Series" av den irländskt födda författarinnan Joan Lingard, handlar om den Skotska högstadieflickan; Maggie McKinley som  har som ambition att läsa social- antropologi på universitetet.

I del ett av: " The Maggie- Series" , av: Joan Lingard, handlar om hur Maggie, hennes mor och far, Mrs. McKinley och Mr. McKinley, och Maggies två två yngre syskon, Jean, och Maggies bror Sandy som drömmer om att bli fotbollsspelare.Sandy vill absolut inte bli rörmockare som hans far, Mr. McKinley är.

Maggies älskade farmor, Mrs. McKinley bor i en dal i de Skotska högländerna. Enligt de senare romanerna som i romanen: " The Pilgramage"  förstår man att många av den skotska tonårsflickan Maggie McKinleys skotska förfäder blev vräkta om det var på 1700- eller kanske 1800- talet jag är osäker på vilket århundrade det här rör sig, ( bakläxa åt undertecknad!), men det västentliga var att dessa skottar tvingades emigrera och många av dom dessa Skottar kom till Kanada på grund av deras emigration.

Jag såg en intervju med Joan Lingard som berättade väldigt levande om då hon var liten, och älskade att läsa barnböcker som, " De Fem", av den engelska barnboksförfattarinnan, Enid Blyton, ( som undertecknad själv slukade när jag var barn), att hon en dag då hon hade tråkigt så sa hennes mamma till henne: " Varför tar inte du och skriver en bok själv"? Och så gjorde Joan Lingard det också. Och hennes första publicerade barn- och ungdomsroman blev: " Across the Barricades" som handlar om problemen mellan katoliker och protestanter på Irland. Den irländska protestantiska flickan Sadie möter den katolske pojken Kevin. Dom blir först värsta ovännerna och i de senare romanerna : " Into Exile", av Joan Lingard, har de gift sig och flyttat till London för att undkomma de mycket dåliga relationerna mellan katolierk och protestanter som var då för tiden på Irland.

Jag vill varmt rekommendera alla att se den engelska tv- serien: " The Maggie Series", del ett av den irländskt födda författarinnan Joan Lingard! Detta på grund av den framtidstro och den optimism denna del ett visar, samtidigt som den även har ett mörkare inslag i denna del ett av: " The Maggie Seris", då Maggies mamma, Mrs. McKinley inte mår bra av den påtvingade flytten till ett av höghusområdena i Glasgow.

The Maggie Series episode 1 finns i skrivande stund att se på: Youtube,, onsdagen 220105.