tisdag 4 januari 2022

Science-ficktion roman recension: " Dockfabriken"/ Av författarinnorna: Lena Karlin och Åsa Schwarz/ Recension skriven av: Marika Frykholm

J

ag har precis börjat läsa en mycket intressant och spännande science- ficktion roman som heter: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwarz.

Vad vet man egentligen undrar dessa båda författarinnor, Lena Karlin och Åsa Schwarz, om morgondagens forskning inom AI= artificiell intelligens? Om  hur vårt framtida samhälle kommer att se ut? Hur det kommer att utveckla sig? Vad robottekniken, ta en sådan som roboten Adam  i science- ficktion romanen: " Dockfabriken" kommer att leda till? För att inte tala om Adams robotkollega som inte är fullt lika utvecklad hos kollegan Clara, roboten Putte, kan leda till

Jag var inne och kikade på en inspelad intervju med en forskare från instututet för framtids studier som heter Emma Engström. Emma Engström berättade oerhört levande om hur och när vi egentligen till vardags använder oss av artificiell intelligens." Att ofta så är det så att då vi tror att vi " bara" använder oss av internet och liknande medier så har vi ofta utan att vi vet om det att göra med artificiell intelleigens". ( Referat till forskaren på insitutet för framttids studer: Emma Engström/ inspelad intervju  som finns i januari - 22 att se på:  Youtube.)

Nu kan jag avslöja att den framstående forskaren, Heinrisch som är gift med Nora som var med om dubbelmordet av Nobelpristagaren i Tokyo, upptäcker en fasansfull upptäckt vid hemkomsten till Stockholm vid återkomsten till jobbet på KTH att roboten Adam har blivit stulen och det är en total röra i hans labb. Nora blir förföljd tror hon av en vilt främmande man på en gata i Stockholm då hon är ute efter att handla en ny kappa ska analyseras i Tokyo efter mordet på Nobelpristagaren.

Under tiden så sitter doktoranden Clara på KTH= Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och läser en doktorandavhandling. Clara har följt med i forskningen. Ryssarna har uppfunnit en människoliknande robot som liknar Terminator. Låter i mina okunniga ögon väldigt coolt tycker jag.

Något tidigare på dagen blir doktoranden och forskaren Heinrich fru förföljd och ringer i panik till Heinrich som först inte svarar då han är upprörd över att inte kunna vara i sitt laboratorium då hans robot Adam har blivit stulen och han väntar på att SÄPO ska komma till platsen för att göra sina undersökningar.

Clara är ensamstående mor då hon 11 år tidigare hade en tillfällig affär med en Amerikansk professor i matematik från San Francisco. Sonen heter heter Hjalmar och han har aldrig träffat sin pappa vilket han undrar mycket över. Pappan bor i San Francisco med hustru och tonårsbarn.

Clara blir uppringd på ICA där hon är och handlar på grund av sin logistik som ensamstående mor. Då hennes kollega Frippe ringer och berättar om inbrottet i kollegan Heinrichs laboratorium. Frippe ber henne komma så snabbt som möjligt"" då Clara för några år sedan hade fått besök av en diskret person som sagt henne att hon genast skulle, "skulle kolla datorn så Clara hade blixtsnabbt kastat sig över datorn och stängt ned nätverkskopllingen varpå allt hennes forksningsarbete om robotteknik hade kopierats och sedan spårlöst försvunnit". ( Se sidnr: 40 i science- fickion romanen: " Dockskaparen", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz.)

Referat från sidnr. 60-63 i science- ficktion romanen:" Dockfabriken", av de svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz:  Forskaren i Artificiell Intelligens, Heinrich är tillsammans med sin " senaste skapelse Adam  i Munchen där han ska presentera rroboten Adams färdigheter och kunskaper som robot. Adam blir intervjuad av Judith som frågar roboten Adam," om han vet om att han är en robot. Roboten Adam frågar då intervjuaren Judith om hon vet att hon är en människa" ?  Intervjuaren Judith frågar då roboten Adam om han vill förstöra mänskligheten"? Detta på grund av att de har diskuterat science- ficktion filmer så som till exempel den Amerikanska science- fficktion filmen " så som till exempel: " Terminator".  " Roboten Adam säger då till intervjuaren Judith, " att hon kanske borde sluta se sådana filmer": Den Artificiella Intelligensofrksaren Heinrich tänker då  roboten Adam har svarat, " att ja, han vill förstöra mänskligheten"  att det ska vara ett skämt. "Men Heinrich tvingas ändå be om ursäkt åt roboten Adams vägnar". ( Se sidnr: 49- 53 i science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz.)

Ett intressant referat från sidnr: 68- 70 i science- ficktion romanen: " Dockfabriken" av de två svenska författarinnorna Lena Karlin & Åsa Schwartz är fölande referat: " Tom Frost från inhämtningen har med sig intressant information till Alex, ( vars hustru Tove gick bor i en elakartad Cancer för något tag sedan) om robotutvecklingen, enligt denna science- ficktion roman: " Dockfabriken" i bland annat Japn, Nordkorea, och i Ryssland. " Enligt författarinorna av: " Dockfabriken" så har japanerna " börjat integrera robootar i sitt samhälle. Enligt författarinnorna till "Dockfabriken", Lena Karlin & Åss Schwartz så har i deras fantasier, " japanerna utvecklat robotar till sjukhusrobotar, butiksassisstentrobotar,, så väl som till en massa annat". ( Se sidnr: 68- 70 i science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz. )

Då säpopolisen Alex Lindhage kommer hem till KTH forskaren i robotteni, Clara, så säger Clara att hon tror för sin del att inbrotter i Heinrich Beckers laboratorium och stölden av Heinrich Beckers robot, Adam, kan ha att göra med människor som är rädda att robotarna ska ta över världen, och säger att dessa människor tycker att det borde finnas regler för robotarna att de sa lyda människorna,.( Referat av Clara i science- ficktion- romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna:  Lena Karlin & Åsa Schwartz, sidnr: 75-79.) Vidare referat av Clara , är när Clara säger: " Som till eeempel i boken. " Jag robot", som även finns som film. Här spelas robo- fobi polis detektiven Del Spooner av: Will Smith. ( Referat från science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz, se sidnr: 75- 79.)

I samtalet med SÄPO polisen Alex Lindhagen så förklarar robotteknikforsakren, Clara vidare att det finns en brittisk Artificiell intelligens forskare professor som heter Stuart Russell. ( Se sidnr. 80 i  den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin& Åsa Schwartz.)  För vidare referat så säger Clara, ( på sidnr. 80 i: " Dockfabriken") till SÄPO polisen  Alex Lindhage, att man kan kolla upp den brittiske professorn i Artificiell Intelligens, Stuart Russell på GOOGLE. Jag gjorde det. Och kollade upp den brittiske professorn i Artificiell  Intelligens på en inspelad intervju med professor Stuart Russell på Youtube. Denna intervju handlar om att professor Stuart Russell anser att det är smartare att konstruera Artificiell Intelligens maskiner som människorna kan kontrollera. ( Se inspelad intervju med professor Stuart Russel på Youtube om artificiell intelligens,)  Se vidare citat från intervjun med forskaren: Stuart Russell om det farliga med forskningen om artificiell intelligens så som till exempel forskningen menar forskaren Stuart Russell,"" är om man börjar använda sig av robotar istället för människor".( Se den inspelade intervjun med forskaren Stuart Russell som i januari 2022 finns tillägnlig i skrivande stund som film på Youtube.)

Enligt filmen med intervjun med den brittiske forskaren i artificiell intelligens, Stuart Rusell, så konstaterar man att det man måste fundera över är hur mycket frihet man ska ge den artfificella intelligensformen då det gäller vad den får vara med och bestämma om. Detta är ett referat. Så tillvida att jag har lyckats översätta detta på ett korrekt sätt vilket jag inte är helt säker på. Men som jag på ett ungefär förstod kontentan av det hala på.

För att återgå till den inspelade intervjun med den Brittiske artifiicelle intelligens forskaren, Stuart Russell, från den inspelade intervjun med honom som finns att lyssna på på Youtube i skrivande stund i januari - 2022, så menar forskaren Stuart Russell att det gäller att vara försiktig så att mänskligheten inte uppfinner en artificiell intelligens robot som blir smartare än människorna själva". Referat till denna intervju med Stuart Russell". Vidare referat till denna intervju med Stuart Russell är att människans hjärna skickar ju signaler då vi vill lyfta armen". Som ett exempel på vad man även kan få artificella robotarmar att göra. ( Om jag förstod det hela rätt!) Med risk för att min engelska översättning inte alltid är så bra som jag önska att den vore.)

Då Tom och SÄPOpolisen Alex Lindhage undersöker inspelningarna från inbrottet i forskaren Heinrich Beckers laboratorium framkommer det att robotforskarn och Artificiell intelligens forskaren, Clara Sjöberg, Heinrich Beckers kollega har för Alex Lindhage. Jag tror personligen att Alex Lnidhage blev lite förtjust i Clara Sjöberg och därför blev lite besviken då det framkommer att Clara Sjöberg har varit utanför huset där inbrottet begicks i Heinrich Beckers laboratoorium. Alex Lindhage tyckte att Clara Sjöberg var både smart och rolig. ( Se sidnr. 88 i den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna; Lena Karlin & Åsa Schwartz. )

"Då Heinrich Becker anländer till dockfabriken, ägd av Mr. De lluca så får han en glimt i hur långt hans tTIlltänkte  arbetsgivare, Mr. De Luca  har hunnit i sin robotforskning. I dockfabriken finns en massa kvinnliga dockor med Ytterst lite på sig."", berättar Mr. De Luca, "så an en av de kvinnliga dockorna idka samlag med nästan naturliga motrörelser". ( Se sidnr: 91- 94 ur den svenska science- ficktion romanen:" Dockfabriken", av de två kvinnliga svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz. )

Clara Sjöberg sitter och tittar på en text på sin power- point, ( se sidnr: 97 i den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska science- ficktion författarinnorna, Lena Karlin & Åsa Schwartz), då hon läser om en presentation hon ska hålla på en konferens senare den veckan.  Då kommer ordet " singularitet" fram hela tiden. " Singualritet, ( enligt den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz) är när den artificiella intelligensen tar över människan. Men Clara SJöberg håller inte riktigt med. Hon tycker att " singularitet" bara är att den artificiella intelligensen utvecklas snabbare än tidigare". ( Se sidnr. )7, i den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin& Åsa Schwartz. )

"Clara Sjöberg funderar vidare på hur man  att det väsentliga var på vilket sätt singulariteten utvecklades och vilka grundvärden det hade. Om systemet både var smart och intelligent men helt saknade mänskliga, grundläggande värderingar, trodde Clara Sjöberg att det skulle innebära tack och adjö till hela mänskligheten" . ( Se sidnr: 97-98 i den svenska science- ficktion romanen:" Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin& Åsa Schwartz. )

Referat från den svenska science- ficktion romanen: " Dockskaparen" av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz: " Robotforskaren  Heinrich Becker sitter tillsammans med sin fru, Nora på en restaurant tillsammans med sexdoxksfabrikörscehen DeLuca och Baynes, som till att börja med vill bjuda dom på en drink före maten", " och sedan börjar hBaynes  att fatta Noras händer i sina och komma med förtroliga kommentarer som gör det pinsamt obehagligt för Nora som tycker att hon lever " tillsammans med Heinrich nu och är inte van vid sådant", se kapitel: " Nora", sidnr: 102, själva kapitle: " Nora", är sidnr: 100- 105 i den svenska science- ficktionromanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna:  Lena Karlin & Åsa Schwartz. )

Referat från kapitle: " Alex", sidnummer: 106- 112, ur den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska  författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz: " ( Min personnliga analsy) Säpopolisen,) Alex Lindhage måste göra sig presentabel inför sitt möte med robotforskaren  och den artificiella intelligensforsakren:Clara Sjöberg som har ljugit för honom". ( Se: " Alex", sidnummer: 106- 112 ur den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna: Lena Karlin & Åsa Schwartz. )

Referat till kapitlet om: " Heinrich"; ( se sidninummer: 108- 112); av den svenskascience- ficktion romanen: " Dockfabriken",  av de svenska författarinnorna: Lena Karlin& Åsa Schwarts, " så funderar forskaren i artificiell intelligens Heinrich Becker på varför han överhuvudtaget har gått med på att diskutera förhandlingar med företaget Securioud för han vet med sig att han har vissa saker i sin forskning som han inte ens har velat visa för säkerhetspolisen".

Referat från den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken", av de två svenska författarinnorna:  Lena Karlin & Åsa Schwartz, sidnummer: 113- 119, / Alex), " Säkerhetspolisen Alex Lindhage har stämt träff med artifciella intelligens forskaren Clara Sjöberg om att hon har ljugit för säkerhetspolisen. Men Clara Sjöberg visar sig ha ett bra försvar i beredskap".

Referat från den svenska science- ficktin romanen: " Dockfabriken",sidnummer: 120- 123, ( " Heinrich") Artificiella intelligens forskaren Heinrich Becker är hos Mr DeLuca för att acceptera dennes avtal till samabete dom emellan på hans sexdockfabrik. Men Heinrich Becker får en schock, vid ankomsten till sexdockfabriken".  ( Referat till den svenska science- ficktion romanen: " Dockfabriken",  kapitle: " Heinrich", sidnummer:120- 123.)

Jag håller på att uppdatera min läsning av: " Dockfabriken", av de båda författarinnorna: Lena Karlin och Åsa Schwartz: Heirnich och hans fru Nora ska gå på middag med Dockfabrikens ägare, DeLuca på en restaurant i Stockholm, ( Se sidnummer: 100- kaptilet: " Nora"- se sidnummer: 100- 104 ur romanen: " Dockfabriken", av de båda författarinnorna: Lena Karlin och Åsa Schwartz. )

Allt detta diskuterar författarinnorna Lena Karlin och Åsa Schwarz i efterordet till deras science- ficktion roman: " Dockfabriken": I " Dockfabriken" blir roboten Adam stulen. I fel händer kan detta få katastrofala militära följder.

Jag vill varmt rekommendera alla att läsa science- ficktion romanen: " Dockfabriken" ! Av författarinnorna: Lena Karlin och Åsa Schwarz. Detta på grund av att det ger en intressant inblick i hur forskningen kring artificiell intelligens kan komma att te sig inom en inte alltför lång framtid.