lördag 29 januari 2022

En improvisationsteaterföreställningsrecension: " I sanningens minut": " En terapisessiion i två akter/ Framförd av produktionsgruppen: Festen/ Konstnärlig ledare: Janne Berg/ Framförd på: Stockholms improvisationsteater lördagen 220129/ Recension skriven av: Marika Frykholm


 Lördagen den 220129 var jag på porduktionsgruppen: Festens föreställning av: " Sanningens minut": " En terapissession i två akter": 

Konstnärlig ledare var: Janne Berg

Medverkade improvisatörer var: 

Roger Marklund

MalinRulf( Ursäkta Malin jag kan inte den datortekniska tekniken som ska till för att kunna stava ditt efternamn på rätt sätt hoppas att du ursäktar!)

Andreas Collings

Rasmus Wedberg

Magnus Nygren

Annika Englund

Angelica Regnell

Andreas Flodquist

Håkan Florstedt

Då jag endast såg en av de två möjliga föreställningarna är jag inte säker på exakt vilka iimprovisatörer som medverkade i föreställningen som jag såg. Men jag såg den första föreställningen av två möjliga som spelades klockan: 18.00- cirka: 19.30. Därför hoppas jag på att de improvisatörer som medverkade i denna föreställning kan känna igen sig i min nedanstående recension av: " I  snningens minut": " En terapisession i två akter": 

Föreställ er att ni har tillbringat er uppväxt i ett riktigt tråkigt förortsområde med höghus och  betong och allt vad det innebär. Inte konstigt kanske att man som vuxen då söker sig en partner som liksom en själv vill fly verkligheten med hjälp av gaming. Sedan hamnar man hos en terapueft som försöker hjälpa en att förstå hur ens nuvarande kärleksrelation till ens partner är. Det kan inte vara så lätt. Tänk dig sedan att din svärfar är en Buddhist som bor långt ute på landet där man måste hämta vatten ur en bäck, och svärfadern älskar att lyssna på typisk Buddhistisk som ska vara rogivande tror jag iallafall. 

Beslutet blir då att kidnappa svärfadern och då hamnar man själv i fängelse och fortsätter terapisessionen i fängelset och bestämmer sig sedan att återvända till  verkligheten då man har slutfört sitt fängelsestraff. 

Eller att man har levt med samma fru i större delen av sitt liv och att man vid 60 års ålder upptäcker att man inte har något att leva för längre. Inte underligt då att man går med i en dejtingsajt och då träffar en trevlig kvinna som är från Dalarna med secondhandbutik och egen stuga. Som påminner inte så litet om ens framlidna hustru. 

Jag vill rikta mitt varmaste tack till dessa alldeles otroligt begåvade improvisatörer som satte en guldkant på min lördagkväll denna lördagkväll  den 220129! Ett stort tack till er! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar