lördag 9 maj 2020

Novellrecension: " The Case of the distressed Lady"; The Complete Parker Pyne Private Eye", av: Agatha Christie, fritt översatt av mig: " Fallet med den bekymrade damen",den kompletta novellsamlingen av: Parker Pyne privatdetektiv"/ Novellrecension av: Marika Frykholm


Jag har läst en novell i en novellsamling av den engelska deckardrotttningen, Agatha Christie som på engelska heter: " The  complete parker pyne Private Eye", och novellen i fråga heter: " The Case of the distressed Lady"= Här fritt översatt av mig till: " Den kompletta novellsamlingen om Parker Pyne privatdetektiv/  Och novellen jag har läst i den novellsamlingen heter på svenska här fritt  översatt av mig: " Fallet med den bekymrade damen":

" The Case  of the distressed Lady", eller som jag har översatt den till: " Fallet med den bekymrade damen", av den engelska deckardrottningen Agatha Christie handlar om en till synes charmig och bekymrad ung dam som kallar sig för Mrs. Daphne St. John som inför privatdektektiven Mr. Parker Pyne som  äger en byrå där han lovar att alltid göra alla sina kunder lyckliga", kommer till Mr. Parker Pynes kontor och framställer sig som en dam som har det mycket ovanliga problemet att hon för att betala sina spelskulder stal sin arbetsgivares, en Mrs. Lady Dorteimers diamantring och bytte ut den mot en falsk kopia och därmed gav den falska kopian till Mrs. Lady Dortheimer som hon inför Mr. Parker Pyne påstår sig vara en nära vän till.

Men Mr. Parker Pyne skickar ut sina hjälpredor och får snart klart för sig att Mrs. Daphne St. John är en bedragerska av värsta sort och fallet löser sig till allas inblnadandes belåtenhet. Men inte till den såkallade Mrs. Daphne St. Johns belåtenhet som får avläsgna sig som den bedragerska och tjuv hon faktiskt är.

Jag tycker att  Agatha Christies, ( den engelska titeln) " The complete Parker Pyne private eye", samling av noveller är en  samling mycket väl läsvärda och roliga noveller av den engelska deckardrottningen Agatha Christie som jag varmt vill rekommendera alla att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar