fredag 29 maj 2020

Tv- serie recension: " Sanditon" som bygger på ett ofullbordat manuskript av Jane Austen/ Manus: Andrew Davies/ Recension: Marika Frykholm

Jag har sett avsnitt 2 av den engelska tv- serien, " Sanditon" som bygger på ett ofullbordat manuskript av den välkända 1800- tals författarinnan, Jane Austen.

Jane Austens romaner är kända för att handla om sociala relationer, maktspel om kampen att gifta sig med den rätta äkta partnern som helst ska ha mycket pengar. Detta på grund av att på  Jane Austens tid så förväntandes de engelska överklassdamerna/ och de engelska överklassherrarna att gifta sig rikt och gärna ståndsmässigt.

I tv- serien " Sanditon" med manus av Andrew Daives i avsnitt 2 så blir Miss Charlotte Heywood, ( här spelad av: Rose Williiams)den unga flikcan som är Mr. Tom Parkers, ( spelad av: Kris Marshall) gäst då hon var med om att rädda Mr. Tom Parker och hans hustru, Mrs. Mary Parker, från en häst- och vagns olyckshändelse i närheten av Miss Charlotte Heywoods hem; i detta avsnitt så blir Miss Charlotte Heywood bjuden på lunch hos en av de rikaste damerna i Sanditons societetsliv. Detta tillsammans med den rika, mörka Miss Lambe vars mor var en slavinna i Antigua. Miss Georgiana Lambe som är arvtagerska till en förmögenhet är Mr. Sidney Parker,s spelad av: Theo James, ( Mr.. Tom Parkers ena brors) myndling tills den dag hon fyller 21. Miss Charlotte Heywood och Mr. Sidney Parker hade ett meningsutbyte på den bal i Sanditon som Mr. Tom Parker var med om att arrangera till Sanditons ära och berömmelse som blivande välkänd badort för den engelska överklassen.

Jag tycker att den engelska tv- serien: " Sanditon" som bygger på ett ofulllbordat manuskript med manus i Andrew Davies helt uppfyller Jane Austens anda. Jag vill varmt rekommendera alla att se denna tv- serie!