lördag 30 maj 2020

Tv-serie recension: " Sanditon" som bygger på den engelska 1800- tals författarinnan, Jane Austens ofulllbordade manuskript med samma titel/ Manus: Andrew Davies/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har sett avsnitt 4 av den engelska tv- serien, " Sanditon" som bygger på den engelska 1800- tals författarinnan Jane Austens ofullbordade manuskript med samma titel. Manus till tv- serien: " Sanditon" är skrivet av: Andrew Davies.

I rollerna ser vi bland annat:

Miss Charlotte Heywood- Rosie Williams

Mr. Sidney Parker- Theo James

Mr. Tom Parker, ( Mir. Sidney Parkers ena bror) spelad av: Kris Marshall

Mrs. Mary Parker, ( Mr. Tom Parkers hustru), här spelad av: Kate Ashfield

Sir Edward Denham- Jack Fox

Jane Austens välkända romaner, såsom: " Stolthet och fördom"; " Förnft och känsla", " Northanger Abbey" för att här ge några exempel är allihopa kända för att innehålla kärlek, och romantik i jakten på den rätta maken/ makan. I den engelska 1800- tals överklassen som Jane Austen så intelligent skildrar i sina romaner var det lika viktigt för att ett äktenskap skulle räknas bli riktigt lyckligt att den äkta hälften hade en hög ekonoimsk ställning i den engelska överklassocieteten.

I  tv- serien, " Sanditon" avsnitt 4 så agerar Miss Heywood mellanhand mellan den mörka, exotiska skönheten och arvtagerskan, Miss Georgiana Lame och hennes pojkvän, den mörke och fattige Otis från London mycket mot Mr. Sydney Parkers vilja, som är Miss Georgianas framlidne förmögne fars vän, och Miss Georgiana Lames förmyndare tills den dag hon blir 21 år gammal. Miss Charlotte Heywoood hade dessutom innan Mr. Sydney Parker reste till London för att hjälpa sin ene bror, Mr. Tom Parker med hans affaärer att göra Sanditon till en fashionabel badort för den engelska överklassen, lovat att se efter att Miss Gerogiana Lambe inte gjorde några dumheter.

Jag tycker att den engelska tv- serien, " Sanditon" som bygger på den engelska 1800- tals författarinnan Jane Austens ofullbordade manuskript med samma titel, här med manus skrivet av: Andrew Davies helt följer i Jane Austens anda! Jag vill varmt rekommendera alla att se den!