torsdag 30 juli 2020

Romanrecension: " Nice Work", av: David Lodge/ Recension av: Marika Frykholm

Jag har läst en engelsk roman av den engelske författaren, David Lodge som heter: " Nice Work".

" Nice Work" . handlar som många av den engelske författaren David Lodges romaner, om det engelska universitetslivet.  Denna roman utspelar sig på Rummidge University. Där får den yngsta, nyanställda engelska litteraturläraren Dr. Robyn Penrose ta på sig det något udda uppdraget att på grund av ett beslut av den engelska fakulteten hon är anställd av, och en fabrik som heter J. Pringlès and Son`s ta på sig uppdraget att en onsdag i månaden följa efter chefen på J. Pringlès and Son`s som ett utbyte mellan den akademiska världen och industrisamhället.

Dr. Robyn Penroses avhandlnig handlar just om den engelska 1800- tals industri romanen. Som inkluderar värödsberömda  engelska författare så som till exempel:  de välkända 1800tals romanerna, skrivna  av systrarna Charlotte Bronte, författarinnan till romanerna: " Jane Eyre", om den föräldralösa flickan Jane Eyre som kommer till godstet Thornfield i England som guvernant till den lilla föräldralösa flickan Adèle, och som blir förälskad i godstets ägare, Mr. Rochester. Men Mr. Rochester visar sig ha ett mminst sagt dunkelt förflutet..; och som även har skrivit romanerna. " The Professor", som egentligen var den första roman som Charlotte Bronte skrev men som först blev refuserad, samt även romanen: " Shirley", och : " Villette".  Och Charlotte Brontes yngre systrar: Emily Bronte som är världsberömd för sin roman:" Wuthering Heights", som är översatt på svenska till titeln: " Svindlande höjder",  som bland annat innehåller så färgstärka personligheter som Mr. Heathcliff och hans älskade Cathy,  och den yngsta systern:  Ann Bronte, som är författarinna till romanen: " Agnes Grey", som bland annat skildrar den fattiga flickan Agnes Greys umbäaranden som guverant i rika, engelska familjer. De tre systrarna Bronte använde sig av såkallade pseudonymer. Det vill säga de lät publicera sina verk med fiktiva namn. Bland annat Charlotte Bronte använde pseudonymen: Currer Bell.

Industriomanen inkluderar bland annat även den världsberömde engelske 1800- tals författaren: Charles Dickens. Välkänd bland annat för romaner så som: " David Copperfield", " som är en självbiografisk roman, och:" Oliver Twist", som hamnar som föräldralös pojke hos skurken Fagin som lär upp unga pojkar till ficktjuvar, samt även romanerna: " Pickwick Papers", " Great Expectations", för att här nämna några stycken av Charles Dickens många verk.

Dessa romaner har det gemensamt att de alla är skrivna av författare som levde och verkade under den industriella perioden i Englands historia.

Om man som jag är alldeles tokig i sådan litteratur så är romanen: " Nice Work" en mycket rolig och underhållande roman att läsa eftersom den mycket ofta kommer med anspelningar till dessa ovanstående engelska författares verk. Men med tiden utvecklar den sig också till något av en kärlekshistoria mellan feministen och lärare i engelsk litteratur, Dr. Robyn Penrose, och den karismatiske fabrikören, och fabrikschefen Mr. Wilcox.

Dr. Robyn Penrose får av sin chef på sin engelsa institution på Rummidge Universty,  att följa efter Mr. Wilcox på hans fabrik som en " skugga", 1 onsdag i månaden under vinterhalvåret på universitetet. Detta för att visa att det visst går att utöva ett samarbete mellan det engelska akademiska livet och det engelska fabrikörslivet i Storbritannien. Denna roman utspelar sig i England på .80 talet då Mrs. Margaret Thatcher var premiärminister i Storbritannien.
I början av romanen: " Nice Work", i kapitel 2, så beskrivs det hur Dr. Robyn Penrose först studerar engelsk litteratur på  college i Sussex, där hon livligt engagerar sig i studentpolitik, allt medan hennes sambo och partner, Charles, håller huset rent och snyggt åt henne samt bjuder henne, " på soppa då hon kommer hem på kvällarna, trött och triumferande", ( källhänvinsing: Sidnr 35: " Nice Work" av: David Lodge.)

Enligt min personliga uppfattning så handlar romanen, " Nice Work", av David Lodge, väldigt mycket om litterära anspelningar  på  den engelska industriromanen som doktoranden, dr. Robyn Penrose forskar om. Som till exempel de engelska världsberömda romanförfattarna som jag nämnde här ovan, som till exempel: Charles Dickens, och systrarna Bronte, Charlotte, Anne, och Emily Brontes världsberömda romaner, och även romanerna som är skrivna av den engelska 1800- tals författarinnan, Elizabeth Gasells romaner. Elizabeth Gaskell har bland annat skrivit romanen: " North and South", som inte är att förväxla med den Amerikanska romanen med samma titel.

I romanen, " Nice Work", av David Lodge förekommer ofta anspelningar på det som fabrikören Vic Wilcox livligt diskuterar med sin " skugga" i fabrikörsvärlden, dr. Robyn Pernrose.

Bland annat så är det särskilt ett stycke i romanen, " Nice Work", av: David Lodge, där Robyn Penrose har en längre diskussion med fabrikörer Vic Wilcox. De är ute och åker bil. Då får de syn på en stor skylt som gör reklam för ett cigarettmärke som heter: " Silk Cut". För att referera romanen ger då dr. Robyn Penrose en längre förklaring för fabrikören Vic Wilcox om hur denna cigarett reklam kan ha med studiet av tecken att göra. En tecken symbol.

Det vill säga, för att referera romanen, " Nice Work" av David Lodge: " En tecken symbol på ett sådan tecken symbol kan ha med en vacker och attraktiv kvinna att göra":

Eller till exempel så kan en tecken symbol som ett annat cigarettmärke som diskuteras livligt i romanen: " Nice  Work", av: David Lodge, att: " En cigarett symbol av en tuff cowboy kan leda till signaler om en riktig " macho- kutltur"

. Och i romanen, " Nice Work" så förklarar Dr. Robyn Penrose för fabrikören Vic Wilcox, " att den man/ kvinna/ hen som köper detta ciagertt märke med den tuffa, ridande  cowboyen,, " vill i själva verket bli som denna tuffe cowboy". Den ena huvudpersonen, Dr. Robyn Penrose kommer även in i denna fiktiva diskussion mellan de två karaktärerna, Dr. Robyn Penrose och fabrikören, Vic Wilcox på vad en,  " metafor" är för något. " Det är en liknelse". Referat från romanen: " Nice Work", av: Dvaid Lodge, ( sidnummer: 156- 157. )

Enligt min personliga uppfattning är en av de mest minnesvärda och tänkvärda scenerna i romanen: " Nice Work", av: David Lodge är när Vic Wilcox för att imponera på sin " skugga" Dr. Robyn Penrose, bjuder in henne, något oöverlagt på familjens söndagslunch. Där är hans båda slarvers till barn, Sandra, och Raymond som inte vill någonting med sina liv, Sandra som inte vill skaffa högskoleutbildning, och Raymond som just har hoppat av sin högskoleutbildning och bara vill lira med medlemmarna i sitt band. Vic Wilcox far som bor kvar i sitt och sin hustrus hus fast han är till åren kommen och bara pratar om hur dyrt allting är. Samt hans egen fru Marjorie.

I en av scenerna diskuteras söndagens meny livligt mellan det äkta paret, Mr. Vic Wilcox och hans hustru, Marjorie. Mr. Vic Wilcox vill absolut ha en förrätt. Men Marjorie tycker att det är absolut onödigt. Till slut går hon med på att köpa avocado inför utsikten att få gå på shopping- tur och inhandla dessa avocados.

Enligt min personliga uppfattning anspelar karaktärerna i " Nice Work", av: David Lodge mycket på skillnaderna mellan engelsk överklass kontra engelsk arbetarklass på den tiden som romanen skrevs, vilket jag tror var på -80 talet. Jag är i alla fall nästan helt säker på att romanen: " Nice Work", av: David Lodge utspelar sig på -80 talet. Jag ger mig själv bakläxa och måste ta reda på mera fakta angående vilket år romanen: "Nice Work", av: David Lodge utspelar sig.

Jag vill härmed göra en rättelse av min egen utsago och kommentera att personligen anser jag att romanen: " Nice Work", av: David Lodge, liksom det står skrivet på baksidestexten av romanen handlar om: " Mötet mellan den engelska akademiska världen och industriromanen". Så tolkar jag det i alla fall.

" Nice Work" är enligt min personliga åsikt en mycket underhållande,, tänkvärd, och en mycket intressant roman att läsa. Särskilt om man är ett fan av engelsk litteratur! Jag vill varmt rekommendera alla att läsa romanen: " Nice Work" av: David Lodge som även finns som film! Men jag är mycket osäker på hur pass lätt det är att få tag i filmen: " Nice Work" av David Lodge. Men det går säkert att se efter det på filmer som man kan köpa, till exempel.