lördag 11 juli 2020

Teatrecension: " Mood Music"/ The Old Vic liveinspelad den 20200708/ Recension: Marika Frykholm

Jag har sett den liveinspelade föreställningen: " Mood Music" som första gången spelades på The Old Vic Theatre  i  London då The Old Vic firade sitt 200- års jubileum, år 2018.

" Mood Music" handlar om en berömd artist som heter: Cat, och hennes producent Bernhard som befinner sig i stridigheter om rättigheterna till en av Cats, eller Catlins senaste hits. De befinner sig då pjäsen tar sin början i en av de mest kända musik studiorna i London. De är där för att reda ut rättigheterna och för att slippa ta det till rättegång med sina advokater, respektive sina psykoterapuefter. Bernhard har en manlig psykoterapeuft, och Cat har en blond, kvinnlig psykoterapeuft.

I programbladet vill man belysa att Cats och hennes producent Bernhards förhandlingar är att jämföras med vilka jättar inom musikbranchen som helst som går till rättegång över upphovsrätten av deras senaste hits.

Jag skulle vilja låta påskina att Cat eller Catlin med sin breda accènt ger det mest sympatiska och känslomässigt vuxna intrycket av de två kontraparterna. Medan producenten Bernhard här framställs som en totalt egocentrisk, och en oerhört inbilsk såväl som en mycket självgod person.

Jag tycker att " Mood Music" som här är liveinspelad från The Old Vic theatre i London från juli 2020 är en mycket tänkvärd föreställning som på ett mycket starkt och känslomässigt sätt visar på hur vilsna en del ungdomar kan vara i sitt sökande efter lycka, erkännane, berömmelse, och framgång inom musikbranchen. Och hur tuff och okänslig den branchen kan tyckas vara mot den oerfarne. Jag vill varmt rekommendera alla att se föreställningen: " Mood Music", här framför på The Old Vic theatre i London från den 202007 08 som ligger ute ungefär en vecka till från dags datum, den 2020 0711!