fredag 17 juli 2020

Teaterrecension: " Amadeus", av: Peter Schaffer , på. The National Theatre i London juli 2020r/ Recension: Marika Frykholm






Jag har sett föreställningen: " Amadeus", en komedi om Wolfgang Amadeus Mozart och i pjäsen, hans ärkefiende, Anotnio Sallieri, skriven av: Peter Schaffer, här framförd på The National Theatre i London i juli 2020.

Föreställningen " Amadeus", av Peter Schaffer hade först sin urpremiär på The National Theatre i London år 1979 innan det blev en Award Academy film.

" Amadeus" handlar om hur det unga geniet, Wolfgang Amadeus Mozart som har blivit omkringförd i Europa av sin far, Leo Mozart, möter den äldre kompositören, Antonio Sallieri  i kejsarens hov.

Antonio Sallieri blir alldeles ifrån sig av svartsjuka, och ett vilt raseri mot Gud och mot Wolfgang Amadeus Mozart gör att Antnonio Sallieri inleder ett krig, enligt programbladet, både mot Wolfgang Amedeus Mozart, och mot Gud.

Antonio Sallieri bestämmer sig för att förgöra Wolfgang Amadeus Mozart och själv inta hans plats på berömmlsens arena. Och han lyckas. Wolfgang Amadeus Mozart har i en fruktansvärd syn fått för sig att han ska skriva ett Requiem. En dödsmässa. Wolfgang Amadeus Mozart dör i Antonio Sallieris närvaro och Antonio Sallieri i sin dödsstund då han skurit halsen av sig, anklagar sig själv som mördare av Wolfgang Amadeus Mozart.

Jag tycker att föreställningen: " Amadeus", av; Peter Schaffer från 1979, här liveinspelad på: The National Theatre i juli 2020 var precis lika bra som jag tyckte då jag först såg den på bio för många år sedan då min gymnasieskola, ( Danderyds gymnasium) hade studerat Mozart ett tag. Tråkigt nog visas den liveinspelad igen om jag förstod programbladet rätt, endast en gång till: Den 23 juli, klockan 19 engelsk tid från: The National Theatre i London. Om någon av er hinner läsa denna teatrerecension hinner läsa denna recension vill jag varmt rekommendera er att se föreställningen: " Amadeus",  av: Peter Schaffer, liveinspelad från: The National Theatre i London!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar