torsdag 18 februari 2021

Teaterrecension: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar"/ Baserad på: Johannes Anyurus Pernilla August prisvinnande roman/ Dramaturgi och regi: Farnaz Arbabi/ Unga Klara streamad torsdagen den 210218/ Recension skriven av: Marika Frykholm


 Jag har nu sett den oerhört mörka, för att inte säga, något dystra, framtiddystopin: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar", baserad på Johannes Anyurus Pernilla August prisvinnande roman. Här framförd på Unga Klara i Stockholm. Jag såg den streamade versionen. Men hade även den goda turen att få se en förhandsrepetion av denna fantastiskt mycket sevärda föreställning innan Unga Klara stängde för allmänheten, på öppningsdagen av Kulturhuset i Stockholm i början av hösten 2020.

" De skulle drunkna i sina mödrars tårar" handlar om hur tre stycken islamister bryter sig in i en seriebutik, detta enligt programbeskrivningen på Unga Klaras hemsida.  " Den ena unga flickan överlever och spärras in på en rättsspykiatrsk anstalt. Hon är övertygad om att hon är från framtiden och har kommit till Sverige för att hindra terrorattacken mot denna seriebutik. Då seriebutiksinnehavaren Christian Hondo hade gjort nidbilder av profeten Muhammed. Det kommer en välkänd författare till den rättsspykiatriska anstalten där den unga flickan sitter. Den unga flickan ger då den välkända författainnan ett manus som heter: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar". MIn personliga analys av denna föreställning är ändå att denna unga flicka som sitter på den rättspsykiatriska anstalten nog mera är Schizofren än att hon kommer från framtiden. Personligen tror jag att hennes upplevelser var så hemska att hon inte vill erkänna att det är hon själv som faktiskt var med om dessa. Personligen tycker jag att föreställningen: " De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" är en mycket dyster dystopi med oerhört dystra, om än intressanta framtidsutsikter. 

Denna ovanstående beskrivning hämtad från programbeskrivningen på Unga Klaras hemsida.

Jag tycker att föreställningen: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar", baserad på författaren Johannes Anyurus roman är en oerhört fängslande, mycket intressant och mycket sevärd föreställning.

Personligen tycker jag att föreställningen: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar", precis som det står i programbeskrivningen på Unga Klaras hemsida är en mycket sevärd föreställning eftersom den har ett högaktuellt tema.  

 Biljetten kostar endast 100:- och jag vill varmt rekommendera alla att se denna fantastiska föreställning med de oerhört begåvade unga skådespelarna som medverkar i den! En särskild eloge vill jag ge den unga mörka flickan som spelade den muslimska flickan. Jag tycker mycket om hennes karaktärsgestaltning av denna unga flickas hemska, för att inte säga tragiska historia. 

Dramaturgi och regi står: Farnaz Arbabi för.

Regiassistent: Klara Gottbro

Musik: Mikael Kalrsson

Ljuddesign: Johan Sundèn

Kostymdesgin: Elin Hallberg

Scenograf och scenografi: Jenny Kronberg

FIlmproduktion:  Klar Oskar Gustafsson och Milja Rossi

Jag vill varmt rekommedera alla att se: " De skulle drunkna i sina mödrars tårar"! Den finns i skrivande stund att se på: Unga Klaras hemsida för endast 100::-. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar