måndag 8 februari 2021

TNorsk tv- drama recension: " Atlantic Crossing"/ Med norska skådespelare/ Recension skriven av: Marika Frykholm

Jag ser just nu den norska tv- drama serien: " Atlantic Crossing", som spelas av norska skådespelare.

Den norska tv- drama serien: " Atlantic Crossing", utspelar sig under det Andra Världskriget, åren 1939- 1945 och tar sin början i krigets början då tyskarna invaderar Norge. 

Den norska regeringen flyr till England och bildar exilregering med kungen och den norske kronprinsen, Olaf, i spetsen.

Kvar blir kronprinsessan Märta och barnen, de två prinsessorna, och prinsen. Kronprinsessan Märtas svenska vänner råder kronprinsessan Märta att fly tillsammans med barnen till Amerika. 

Serien kommer senare att handla även om den norska kronprinsessan Märtas nära vänskap med Amerikas president under det Andra Världskriget, President Rooseveldt. 

Jag tycker att den norska tv- drama serien: " Atlantic Crossing", innehåller mycket spänning, äventyr och en del romantiska inslag. Den är samtidigt mycket intressant att följa ur ett rent historiskt perspektiv. Om sedan inte de historiska beskrivningarna följer den exakta verklighetens händelser i exakta ordalag så tycker jag man kan ta det med en nypa salt. Detta eftersom det är så fantastiskt utmärkta skådespelare med. Mest imponerad blir jag av barnen som spelar de två norska prinsessorna och pojken som spelar den lille norske prinsen. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se den norska tv- drama serien: " Atlantic Crossing"! Den finns i skrivande stund att se på svt. play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar