lördag 20 februari 2021

Teaterrecension: " Idioten", av: Fjodor Dostovjevskij/ Här framförd streamad från: Dramaten svt. play/ I regi av: Mattias Andersson/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har nu sett den streamade teaterföreställningen: " Idioten", av författaren:  Fjodor Dostovjevskij,  i regi av: Mattias Andersson, från Dramaten svt. play.

Personligen tycker jag att " Idioten", av författaren: Fjodor Dostovjevskij, här i regi av: Mattias Andersson är en mycket mörk, och periodvis en ganska otäck, historia. 

I denna Dramaten föreställning av: " Idioten" så är " Idioten" förflyttad till nutid. Med allt vad det innebär av användandet av datorer, mobiler, och sms. 

" Idioten" är en stackars krake som jag har förstått det led av epilepsi. Som jag har förstått det så hade även författaren, Fjodor Dostovjevskij även han epilepsi. 

" Idioten" kallas för fursten och hamnar vid hemkomsten från en viss tids vistelse på en kurort i Schweiz eftersom han kommer från en välbärgad miljö med särskilda privilegier, hos en mycket speciell familj där allting kretsar kring den vackra flickan Nastasija. Nastasija har bott hos sin fosterfar sedan det hon var 11 år och har blivit sexuellt utnyttjad av denne fosterfar sedan det år hon fyllde 13 år. På sin 25 års dag träffas familjerna för att fira henne och blir då ombedda av Nastasija att berätta sina livs värsta illgärningar mot någon annan medmänniska. 

" Idioten" som kallas Fursten är liksom alla de andra männen hett förälskad i den vackra Nastasija. 

Personligen anser jag att föreställningen " Idioten" utstrålar både en värme mot ens medmänniskor, ett oerhört tragiskt livsöde, och en godhet som av sin samtid missförstås och misstolkas å det grövsta. Detta då samtiden inte riktigt kan förstå eller förmå sig till att ta emot " Furstens" totala godhet och medkänsla av sina medmänniskor.

Jag tyckte mycket om alla skådespelarnas insatser. Jag gillade verkligen den något dystra scenografiska framtoningen. Och jag gillade även kostymen.

Jag vill varmt rekommendera alla att se föreställningen:" Idioten" av Fjodor Dostovjevskij, från Dramaten svt. play, här framförd i en nutida miljö. Detta därför att jag tycker att föreställningens budskap om att det är i dom som man brukar kalla idioter som verkligen är dessa människor som har den totala förmågan att få fram det bästa hos sina medbröder och medsystrar. 

Regissör: Mattias Andersson

I rollerna ser vi bland annat:

David Delcik

Marall Nasiri Bothalin

Tanja Lorentzon

Carl Magnus Bellon

Ellen Jalinek

Ardalan Nesmaili

Lil Treselius

Jennie Silfverhielm

Per Mattson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar