onsdag 20 januari 2021

Barnoperarecension: " MIn mamma är en drake"/ Musik: Thomas Lindahl/ Text: Irena Kraus/ Recension skriven av: Marika Frykholm

 Jag har nu sett barnoperaföreställningen: " Min mamma är en drake", med Unga på Operan, här liveinspelning från Kungliga Operan i Stockholm.

Medverkande är följande.

Musik: Thomas Lindahl

Text: Irena Kraus

Regi: Mia Ringblom

I rollerna.

Åkes mamma Berit:

Marianne Eklöf

Mormor/ Biljettant: Suanna Vegh

Åke: Conny Thimander

Djurskötare/ Korvgubbe: Johan Wennerstam


Operan handlar om hur svårt det är att ta sig  tid för varandraa. Sett ur barnet Åkes barnaögons  perspektiv. De vuxna som aldrig har tid. Man måste gå upp tidigt. Äta frukost. Bädda sängen. Gå till förskolan/ dagis som man sa på den tiden som denna barnföreställning utspelar sig. Det finns ingen tid. 

Men till slut kommer det ett antiklimax. Mamma Berit har stressat så mycket att all stressen tar ut sin rätt och hon förvandlas till en drake. Nu är det möjligt att leka tillsammans och att ha kul med varandra igen.

Det visar sig att även mormor är en drake! 

Jag tycker att barnoperan: " Min mamma är en drake" med text av: Irena Kraus är en opera som behandlar ett mycket viktigt och tänkvärt ämne. Nämligen det viktiga och väsentliga att ha tid för viktiga saker. 

Och jag vill ge en mycket varm eloge till den underbara musiken skriven av kompositören: Thomas Lindahl.

Samt att jag tyckte att det var roligt att kameravinkeln så noga följde de barnen i publikens väldigt talande reaktioner på det de såg och upplevde på scenen. 

Jag vill varmt rekommendera alla att se barnoperan: " Min mamma är en drake"  med text av: Irena Kraus! Den finns att se på Kungliga Operans hemsida under fliken: " Unga på operan". 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar